Když je člověk v pohodě a bez závažnějších problémů, má pocit, že se dokáže vyrovnat téměř s čímkoli. Stačí ale okamžik a vše může být jinak. Pár poměrně nepodstatných záležitostí, které nejde vyřešit, problémy se zdravím nebo zaměstnáním, a najednou vše připomíná noční můru.

Když vše navíc přetrvává delší dobu, je to na lidskou psychiku velký nápor. A i člověk, který dříve zvládal téměř všechno, je najednou bez energie, nic ho nebaví, a co hůř, bývá často i v depresi. Dostat se z takové situace vlastními silami najednou vypadá jako nedosažitelný cíl. Jak ale udává jedno známé tvrzení „co tě nezabije, to tě posílí”.

Několik rad, jak na to, když nechce člověk rovnou hledat pomoc u odborníků, přinesl server Health.

Připusťte si problém

Mnozí lidé, kteří se dostanou do emocionální krize, stále sami sebe mylně přesvědčují, že není ještě tak zle a že se vlastně nic moc neděje. A to i když všichni z okolí vědí, že to tak rozhodně není. Jednou z fází, která má pomoci se s vyčerpáním, stresem, nemocí či rozchodem vyrovnat, je přiznání si problému.

„Když budete neustále tvrdit, že je vše v pořádku, a nedáte průchod bolesti nebo truchlení, nikdy se z dané situace nedostanete zcela. Proto si dopřejte čas a dejte průchod negativním emocím,” radí pro server spisovatelka Karen Salmansohnová, autorka tematických knih o tom, jak pomáhat sami sobě být šťastnější.

„Když dáte sami sobě prostor truchlit nebo se smířit s neúspěchem, je to nejlepší možnost, jak se pohnout dál,” souhlasí další spisovatelka a psycholožka Kelly McGonigalová.

Berte změnu jako výzvu

Odborníci na psychické zdraví radí brát zlomové a ne zrovna vždy příjemné životní zvraty jako součást výzvy.

„Berte to například z pohledu sportovce. To, že jste aktuálně na dně, je stav ještě před přípravou na důležitý zápas. Tím, že se budete snažit co nejvíce emočně stabilizovat, se dostanete opět do formy. Když se k tomu přidá ještě fyzická kondice, bude uzdravování o to lepší. Některé studie naznačují, že síla fyzická má na tu emocionální nemalý vliv,” uvedla Salmansohnová.

Pomáhá rozptýlení 

„Jedním z důvodů, proč se člověk dostane do emocionální krize, je fakt, že se ocitne ve stavu, kdy nemůže věci kontrolovat. Rozptýlení činností, kterou běžně nedělá, je tak skvělým nápadem, jak opět dostat věci pod kontrolu. A je jedno, zda se vrhne na charitu, bude běhat, tancovat nebo se pustí do kompletního úklidu domácnosti,” vysvětlila svůj postoj spisovatelka.

Obklopte se přáteli 

V těžkých životních situacích mívají lidé tendence se stranit ostatních a chtějí být sami se svým trápením. To ale podle odborníků není správný postoj. Jak dokládají mnohé studie, jednotlivci, kteří řeší osobní rozchody nebo jiná dilemata v okruhu nejbližších přátel, se dokážou emočně „srovnat” mnohem dříve.

Podpora přátel a blízké rodiny je v jakékoli životní krizi tím nejdůležitějším.

Využijte svou bolest 

Emocionální výkyvy způsobené rozchodem nebo ztrátou někoho blízkého se dají podle odborníků využít i jako odrazový můstek k něčemu novému v životě.

„Za běžných situací se lidé bojí změn, nechtějí se pouštět do něčeho nového a neznámého. Když je ale člověk v opravdové krizi, najednou se některé obavy nemusejí zdát tak důležité. Naopak využít krizi k novému začátku je nový náboj, který pomůže do života opět vrátit rovnováhu a smysl,” vysvětlila McGonigalová.