Málokdy se však ptáme, zda je jejich užívání skutečně účinné a jestli pouze nepodléháme reklamě, která na nás útočí ze všech stran.

Obecné informace a doporučení, jak používat přípravky s obsahem vitamínů, nám poskytl PharmDr. Martin Staněk z Centra pro poruchy metabolismu a výživy v Praze 1.

Komu lze doporučit vitamíny v tabletách?

Myslím, že preventivní doplňování vitamínů a minerálů má u mnoha lidí určitě racionální smysl. Je jisté, že v každé zemi trpí většina populace nedostatkem některých vitamínů, minerálů nebo stopových prvků.

U nás nejsme výjimkou. Problém je však v tom, že nejsou prakticky dostupné nezávislé vědecké informace o tom, co v naší stravě nejvíce chybí.

Před rokem 1989, kdy jsme konzumovali především tuzemské potraviny, bylo mnohem jednodušší určit na základě analýz potravin a půdy, čeho se v naší stravě nedostává. Nyní však potraviny pocházejí z různých koutů světa, a proto je skoro nemožné paušálně stanovit, jakých vitamínů či jiných látek je právě v naší výživě nedostatek, natož u konkrétního jednotlivce. V rodinách jsou navíc velmi rozdílné stravovací návyky, které také částečně souvisí s ekonomickou situací. Používání multivitamínů a multiminerálů se proto zdá být logické.

Jak si vybrat správný multivitamín? Platí, čím dražší, tím lepší?

Především je vhodné nakupovat tyto přípravky v lékárenské síti. Tato síť má na úrovni lékárenských velkoobchodů i lékáren několik kontrolních mechanismů, takže je téměř vyloučeno, aby byl prodán výrobek, který není řádně schválen. Lékárny by také měly garantovat, že informace pro spotřebitele uvedené na obalu odpovídají platným předpisům a že neobsahují klamavá tvrzení.

Dále bych doporučil rozlišovat, zda přípravek patří mezi léčiva, nebo mezi doplňky stravy. U výrobků schválených jako léčiva lze zaručit, že látky uvedené na obalu produkt skutečně obsahuje, protože celá výroba je kontrolována. Tyto produkty podléhají schválení Státního ústavu pro kontrolu léčiv. Multivitamínové přípravky patřící mezi doplňky stravy, stejně jako ostatní výrobky patřící do skupiny potravin pro zvláštní výživu, podléhají schválení Hlavního hygienika ČR. Ten posuzuje pouze zdravotní nezávadnost výrobku. Kvalita potravinářských výrobců je velmi různá. Někdy kvalita výroby odpovídá požadavkům kladeným na léčiva, někdy je rozdíl velký, zejména v kvalitě použitých surovin a kontrole výrobních procesů.

Domnívám se však, že ve světě zatím neexistují studie provedené podle správné klinické praxe, které by prokazovaly účinnost multivitamínových přípravků či jednotlivých vitamínů upravených do lékové formy. Velkým vědeckým otazníkem zůstává skutečná vstřebatelnost a využitelnost kombinovaných přípravků a smysluplnost určitých kombinací a receptur multivitamínových a multiminerálových výrobků.

Jak zjistím, který multivitamín je pouze doplněk stravy a který léčivo?

To by mělo být jednoznačně zřejmé už z obalu výrobku. Na obalu potravinového přípravku musí být uvedeno, že jde o doplněk stravy. Léčiva jsou zase opatřena povinnou příbalovou informací. V případě nejasností je dobré se poradit s lékárníkem. Lékárníci mají tyto informace k dispozici a také mohou poradit, který potravinářský výrobce je zárukou kvality a který je méně seriózní.

Jaká forma či kombinace vitamínů je pro tělo nejefektivnější?

Úplně ideální by asi bylo, pokud bychom užívali každý vitamín nebo minerál zvlášť. Tím by byla zaručena větší využitelnost, i když to obecně také asi úplně neplatí. Pochybuji ale, že by byl někdo ochoten polykat takové množství pilulek. Multivitamín je určitým kompromisem. Jeho složení vychází velmi často z doporučených denních dávek stanovených Americkým úřadem pro kontrolu potravin (FDA). Některé firmy tyto poměry upravují podle zjištěného dílčího nedostatku některé složky v potravě a poměrně často je také doplňují zanedbatelnými množstvími látek, které lidem připadají zajímavé. Je to například koenzym Q, ženšen, echinacea apod.

Nemohu jednoznačně doporučit žádnou z forem multivitamínů. Každá má své výhody a nevýhody, ať už se jedná o tablety, tobolky, sirupy, či šumivé tablety. Z vlastní zkušenosti však vím, že rozpadavost některých tablet je velmi špatná a může způsobovat lidem žaludeční obtíže. Jsem přesvědčen, že mnoho potravinářských firem se vůbec rozpadavostí tablet nezabývá a jsou rádi, že se jim podařilo nějakým způsobem všechny látky do tablety slisovat. Někdy ani netuší, že takové zkoušky jsou nutné, i když u potravin nepovinné, a že je uvádí lékopis. 

Od kolika let lze doplňovat stravu multivitamíny u dětí?

Doporučil bych ji doplňovat obecně dětem od tří let. Volbu bych však nechal hlavně na lékárníkovi či pediatrovi, který by měl rozhodnout na základě zdravotního stavu dítěte, ročního období, stravovacích zvyklostí, věku apod. Podle všech těchto informací by měl také doporučit dávkování. Doporučení uvedené na obalech výrobků nemusí být vždy to nejlepší. Často bylo stanoveno úředníkem a ne vždy musí odpovídat potřebě dítěte. 

Většinou se mluví pouze o nedostatku vitamínů, nehrozí však u některých naopak předávkování?

Při získávání vitamínů z normální stravy by určitě k předávkování některým z vitamínů dojít nemělo. Výjimky však v přírodě existují, například otrava játry z ledního medvěda, která obsahují velké množství vitamínu A. Obecně lze říci, že užívání vitamínů rozpustných ve vodě je velmi bezpečné a předávkování prakticky nehrozí. U vitamínů rozpustných v tucích, kterými jsou vitamíny A, D, E, K, předávkování hrozí a může způsobit až poškození jater. Proto se také ve vyšších dávkách prodávají pouze na lékařský předpis. U vitamínu A je třeba rovněž zdůraznit jeho nepříznivé působení na vývoj lidského plodu. Je lépe ho nahradit betakarotenem. 

Jak multivitamíny užívat? Před jídlem, po jídle, čím je zapít?

Obecně je známo, že některé vitamíny jsou rozpustné ve vodě (B, C) a některé v tucích (A, D, E, K). Jestliže užíváme multivitamíny během jídla či po jídle, vstřebají se především vitamíny rozpustné v tucích. Nalačno tomu bude obráceně. Dle mého názoru je nejvhodnější brát multivitamín mezi jídly nebo ráno a dostatečně jej zapít jakoukoli tekutinou, jako je čaj, džus, voda nebo mléko. Doporučil bych také multivitamíny střídat, aby se zabránilo jednostrannému příjmu jednotlivých složek.