Euforii ze zasnoubení většinou střídá hysterie, co dřív zařídit. Budoucí novomanželé především nevědí (pakliže už ovšem jednu nebo více svateb nezažili), kam jít dříve a co zařídit primárně. Plánování svatby ale začíná stanovením termínu, rozpočtu a výběrem vhodného místa k obřadu.

„Místo svatebního obřadu a hostiny vždy určuje tón celé svatby i výši svatebního rozpočtu,” říká Petra Gadžuková ze svatební agentury K&P. Také radí, že je důležité zvážit počet hostů i výběr restaurace, mít v záloze dva až tři termíny zejména proto, aby se při výběru místa nemusely dělat výrazné kompromisy.

Jaký vybrat termín a místo

Jaký předstih je optimální pro plánování svatby? Základem je výběr vhodného místa. Většina matrik vypisuje termíny pro následující sezónu v říjnu a v listopadu a ta nejlepší místa jsou během pár dní obsazená. Mnohá z nich mají už v lednu plné všechny pátky i soboty, a to zpravidla i na celou svatební sezónu.

Pokud to jde, je tedy nejlepší na podzim rezervovat termín v místě obřadu a na matrice a pak po Novém roce začít plánovat a zařizovat vše ostatní. Jestliže není problém s obsazeností místa, optimálním předstihem pro plánování svatby je zhruba šest měsíců.

Svatba, která vás nezruinuje

Řiďte se určitým harmonogramem, abyste případně na nějakou z položek nezapomněli. Nejdříve vybírejte fotografa a kameramana, pak následuje výběr šatů, hudebního doprovodu k obřadu, případně vizážistky pro nevěstu. Až si ujasníte barvu a téma svatby, objednejte také svatební oznámení, květiny, dekorace a dort.

Po stanovení základní částky, kterou máte k dispozici, rozepište jednotlivé body svatebního rozpočtu a cenové rozpětí, se kterým u každé položky počítáte. Neocitnete se pak v průběhu zařizování v nepříjemné situaci, že utratíte celý rozpočet.

V rozpočtu by nemělo chybět

  • poplatek za obřad + správní poplatek na matrice
  • svatební šaty a boty pro nevěstu a ženicha
  • snubní prsteny
  • svatební oznámení a další tiskoviny
  • květiny pro nevěstu a maminky, korsáž pro ženicha, myrty
  • výzdoba obřadního místa a svatební tabule
  • kadeřnice a vizážistka
  • fotograf
  • kameraman
  • svatební dort a koláčky
  • auto pro nevěstu
  • hudební doprovod k obřadu a na svatební párty
  • program na večer
  • svatební hostina a večírek (jídlo a pití, případně částka za pronájem)

Poplatek za obřad je různý. Někde to nestojí nic (např. na veřejném místě nebo v obřadních síních městských částí), někde ale cena může být až 20 tisíc Kč/hod. (např. hrady a zámky). Průměrná cena v Praze za historické prostory či zahrady a na zámcích mimo Prahu je tak 10-12 tisíc Kč/obřad.

Správní poplatek matrice se také liší. Pokud se snoubenci berou v termíny stanovené matrikou a na místech určených matrikou, poplatek je obvykle 1000 Kč. Jestliže v daném obvodu bydlí, je to zadarmo. „Pokud se nechcete brát na radnicích, počítejte s poplatkem nejčastěji okolo 3000 korun,” upozorňuje Gadžuková.

Vyšší cena neznamená vyšší kvalitu

Pokud se rozhodnete přenechat organizaci na svatební agentuře, nechte si zpracovat nabídku vždy od několika firem z oboru a prohlédněte si také jejich reference. Rozdíly v ceně se často pohybují v desítkách procent a ne vždy platí, čím vyšší cena – tím vyšší kvalita. Pečlivým výběrem svatebních dodavatelů, případně získáním poukazů na slevy na svatebních veletrzích a v časopisech, můžete značně ušetřit.

Svatební agentura, nebo svatba na vlastní pěst

Málokdo si dokáže představit, kolik věcí se musí zařídit, pohlídat a zorganizovat. Svatebčané často netuší, kolik času je nutno strávit nad organizací a že větší a velmi důležitá část přichází při komunikaci a koordinaci s dodavateli. Všichni chtějí mít možnost výběru, a aby mohli vybírat, musí také vědět z čeho.

„Svatební koordinátorka je pak takový maják, který hlídá, aby obě strany byly spokojené a vše v pořádku proběhlo. Organizace svatebního dne tedy není pouze o klientech, ale také o dodavatelích. A pokud se agentura dokáže dobře postarat o obě strany, svatební den je pak o to jednodušší,” říká senior koordinátorka Lucie Hanousková z agentury Perfektní Svatba.

Zejména pak nevěsty ocení, že za ně vše podstatné v den svatby i při přípravách obstará agentura. Důležité především je, že osobou, která vše hlídá a připravuje a na kterou spadnou všechny starosti, je právě koordinátorka, a nevěsta s ženichem se pak mohou zajímat jen o to, co je pro svatební den nejpodstatnější, tedy hlavně o sebe. „Je důležité si uvědomit, že člověk, který je v organizaci svatby profesionál, je vždy o krok napřed před člověkem, který si má v první řadě svůj svatební den užít,” uzavírá Hanousková.

Svatební šaty - vypůjčit, nebo koupit?

Vybírat svatební šaty nechoďte sama. Nejlepším zrcadlem vám bude blízká kamarádka nebo někdo, kdo vás bude hodnotit objektivně a v případě, že se mu něco nebude zdát, bude upřímný a nebude se bát vám říci svůj názor. Určitě si s sebou nezapomeňte vzít fotoaparát, abyste se v klidu doma mohla podívat na vybrané šaty, případně jejich výběr zkonzultovat s rodinou.

„Svatební šaty lze zapůjčit již od necelých 5000 Kč na čtyři dny. Částka za zápůjčku na více dní je samozřejmě vyšší. Pokud chce ale nevěsta odcestovat na svatbu do zahraničí nebo si šaty ponechat na památku, měla by zvážit jejich koupi,” doporučuje módní stylistka Petra Sallami ze svatebního salonu Venesis. Také dodává, že jednoduché svatební šaty se dají pořídit už od tří tisíc korun.

Měl by vám váš budoucí partner radit s výběrem, nebo by se měl nechat překvapit? Spousta nevěst má totiž strach, aby se jejich volba líbila i jejich nastávajícímu. „V dnešní době vybírají snoubenci všechno společně, není proto neobvyklé, že nevěsty chodí vybírat se svými partnery, osobně si ale myslím, že by se partner měl nechat překvapit,” dodává Sallami.