Vábně zabalená krabička bonbónů je stále jedním z nejúčinnějších přesvědčovacích, usmiřovacích, utěšujících a lásku vyjadřujících prostředků.

Řekne-li se bonboniéra, vybaví si snad každý hromadu čokoládových bonbónů úhledně zabalených v krabičce, která již svým vzhledem vzbuzuje tisíceré chutě. Lákavá podoba a složení bonboniér přitom nejsou nijak náhodné.

Tento pamlsek odjakživa plní především funkci dárku, a právě proto je bonboniéra patrně jediným druhem zboží, u nějž obal hraje prakticky stejně významnou roli jako obsah. Obdarovaný má být potěšen již při prvním pohledu. Vlastní pochutina pak musí naplnit vzbuzená očekávání. Symbolem luxusu v oblasti cukrovinek je již tradičně čokoláda, a tak není divu, že obsahem všech bonboniér jsou čokoládové bonbóny s nejrůznějšími delikátními náplněmi.

Na trhu lze objevit bonboniéry různých velikostí, které se liší svým účelem. K nejprodávanějším patří středně velké balíčky sloužící hlavně jako dárek - k narozeninám, k svátku, zlásky. Spíše doprovodem k poděkování bývají bonboniéry menších velikostí a naopak velká balení podtrhují obzvláště slavnostní příležitosti a významná životní jubilea.

Na čem si pochutnáme

"Bonboniéry se svým složením liší podle toho, zda obsahují jediný druh bonbónů, pak jde o tzv. jednodruhový dezert, anebo zda je v krabici obsaženo několik různých druhů bonbónů. Pak jde o tzv. vícedruhový dezert. Samotné bonbóny je navíc možné rozdělit podle způsobu výroby a obsahu čokolády na formované a máčené. V prvém případě se zčokolády vytvoří základní tvar, který se dodatečně naplní dalšími složkami. Bonbón tak obsahuje zhruba 45 až 55 procent čokolády a zbytek tvoří náplň. Základem máčených bonbónů je naopak vlastní náplň, jež představuje přibližně 75 až 80 procent objemu bonbónu, který se v čokoládě pouze máčí," vysvětluje ing. Martin Walter, ředitel pro vnější vztahy společnosti Nestlé Česko.

Konkrétní obsah bonboniér není přitom nijak pevně stanoven. Již tradičně vychází z představ a požadavků zákazníků. Přesto je možné vyjmenovat některé druhy bonbónů, jež představují takřka neodmyslitelnou součást vícedruhových bonboniér. K nejoblíbenějším náplním patří nugát, griliáš, marcipán, lanýž, karamel a různé druhy oříškových či kávových krémů, případně to může být i alkohol. "V České republice, ale i v celé střední a východní Evropě jsou naprosto nejoblíbenějším druhem čokoládové bonbóny obsahující jádroviny, tedy lískové oříšky, mandle, arašídy a podobně, a to v jakékoli podobě. Mohou být celé, v kouscích, případně ve formě krémů. Ve Velké Británii je naopak dalece nejoblíbenější ingrediencí karamel, a to opět v jakémkoli provedení. Francouzi si pak nejvíce pochutnají na bonbónech bohatých na hořkou čokoládu, která obsahuje vysoký podíl kakaové hmoty. Jinými slovy, čokoláda je základem bonboniéry prakticky v každé zemi, ale konkrétní preferovaná příchuť se často velice liší," prozrazuje Erika Kohlová, brand manager marketinku cukrovinek společnosti Nestlé Česko.

Velice důležitou roli hraje zhlediska obliby konzumentů i samotný druh čokolády, zníž jsou bonbóny vyrobeny. Například v Česku dává 75 % lidí v bonboniérách jednoznačně přednost mléčné čokoládě před hořkou.

Něco z historie

Slovo bonbón má původ ve francouzském slově bon, znamenající dobrý, ve zdvojeném provedení tak označuje pamlsek ne pouze dobrý, ale velmi dobrý. Bonboniéra pak představuje krabičku naplněnou těmito pochoutkami. Původ bonboniér lze spíše hledat v zemích které mají delší čokoládovou tradici, tedy například v Belgii, Nizozemí nebo Švýcarsku.

V naší zemi je průmyslová produkce čokoládových bonbonů doložena v 90. letech 19. Století. Převažovala výroba jednotlivých bonbónů, jež si do krabiček skládali až samotní cukráři v obchodech. Teprve období po 1. světové válce znamenalo v tehdejším Československu rozmach průmyslové výroby bonboniér tak, jak je známe i nyní, včetně vícedruhových dezertů s pestrou nabídkou čokoládových bonbonů.