„Udělala jsem to, protože jsem se chtěla cítit volná a potřebovala odhodit nejrůznější omezení, která mi od dětství kladla na srdce moje kultura. Příliš dlouho jsem dodržovala všechna pravidla. Teď chci ukázat tureckým ženám, že je možné být sama sebou, i když je to velmi těžké,“ vysvětlila 25letá kráska, proč se nechala do lechtivého magazínu pro pány zvěčnit v Evině rouše a ve vyzývavých erotických pozicích jako vůbec první muslimka v historii tohoto časopisu.

Sila se narodila v berlínské Špandavě tureckým rodičům. Otec je rovněž herec a je na muslimské poměry poměrně svobodomyslný, zbytek rodiny v čele s matkou však důsledně dbá na zásady muslimské víry. Výchovný režim byl přísný a Sila velmi těžce nesla pohled na německé vrstevnice užívající si života bez svěrací kazajky.

„Moje výchova byla konzervativní. Vždy mi říkali: nesmíš jít ven, nesmíš vypadat tak přitažlivě, proč nosíš make-up, kam jdeš, kdy se vrátíš, nesmíš mít mezi muži kamarády atd.

Výsledkem je, že se u mě vyvinula extrémní touha po svobodě, “ dumá nad niternými pohnutkami svého činu žena, která žije na „psí knížku“ se svým hereckým kolegou Jörnem Schlönvoigtem.

„Nejsi moje dcera“

Rodina byla na Silu až do vydání posledního čísla Playboye navýsost pyšná. A měla důvod: jejich dcera se v Německu dokázala prosadit jako málokterá zástupkyně turecké menšiny. Od mládí byla velmi pilná a sebevědomá.

Pracovala jako kosmetička a modelka, ale vždy ji to táhlo k umění. Chodila na hodiny zpěvu a baletu, aby zakotvila v divadle. Vrcholem její dosavadní kariéry byla hlavní role v populárním německém seriálu Dobré časy, zlé časy, po němž se doslova topila v popularitě.

O to větší šok její rodinu čekal, když na všech novinových stáncích viděli nahé tělo svého miláčka. Matka s ní přerušila veškeré styky a zavrhla ji. „Ještě horší je to v případě mých dědečků a babiček,“ přiznala Sila. Částečné pochopení vyjádřil pouze její otec, profesí rovněž herec, který vyjádřil obavy z tlaku, kterému jeho dcera čelí nejen v rámci tureckého společenství v Německu, ale i radikálních islámských kruhů po celém světě.

Odhodlaná žena si však stojí za svým a ještě své kritiky popichuje. „Cítila jsem se velmi žensky, bylo to skoro lepší než první milování,“ popsala pro bulvární deník Bild své pocity poté, co spatřila poprvé své erotické fotografie. Pak ale zvážní a tvrdí, že při pózování pro Playboy nešlo jen o její pocit svobody. Toužila prý zejména dodat odvahu dalším dívkám, které se cítí omezované a utlačované. „Chci, aby tyto fotografie mladým tureckým ženám ukázaly, že je fajn žít si, jak chcete. Doufám, že tyto fotky jim sdělí, že nemusíme nutně žít podle pravidel, která nám někdo vnutil,“ vysvětluje.

Špatná nahota, dobrá nahota?

Sociologové souhlasí, že Silino nahé tělo otevřelo hlubší problém, než je otázka touhy jedné mladé hvězdičky po svobodě a možná i po penězích. Jde podle nich o to, zda a jak se mohou mladé ženy z rodin muslimských přistěhovalců zbavit náboženských a kulturních omezení.

Sila se svým přítelem Jörnem Schlönvoigtem

Sila se svým přítelem Jörnem Schlönvoigtem

FOTO: wikifeet.com

„Sile se podařilo vyvolat diskusi nad společenskopolitickým problémem: tím je, že mladé muslimky – v tomto případě Turkyně – nesmějí podobně rozhodovat o svém životě, zatímco dcery z rodin většinové společnosti mohou,“ upozornil server time.com.

Případ několika lechtivých fotografií v době, kdy je nahota natolik společensky přijatelná a vidět je tak často, že už si jí ani nevšimneme, je podle něj vedlejší. „Máme tady atraktivní příklad odhodlané mladé turecké ženy, která chce žít stejně svobodně a nezatíženě jako její německé vrstevnice bez přistěhovaleckých kořenů. Je tu potenciál ke vzniku symbolického protipólu trendu dívky s šátkem či závojem, který mnoho žen dobrovolně přijímá.

Když nic jiného, Sila Sahinová použila nahotu jako prostředek k sebeurčení,“ upozornil time.com.

Feministky v nesnázích

Německý týdeník Die Welt v této souvislosti upozornil, že Sila přivedla do zapeklité situace zaryté feministky. Ty až dosud horlily proti zobrazování ženské nahoty pro komerční účely, mladá herečka ale nastolila otázku, zda nahota ženskou důstojnost vždy jen snižuje, anebo v některých případech naopak podporuje.

Sila Sahinová se baví s hereckými kolegyněmi Janina Uhseovou a Fionou Erdmannovou

Sila Sahinová se baví s hereckými kolegyněmi Janina Uhseovou a Fionou Erdmannovou

FOTO: fotobanka Profimedia

„Bojují proti odhalování, v muslimské komunitě zase proti zahalování. Skutečnost, že muslimka využila nahotu v boji proti uvěznění žen v tradicích jejich kultury, by mohla ohrozit některé konvenční moudrosti ve feministickém hnutí,“ domnívá se Die Welt.
Každopádně Silinu matku intelektuálské debaty rozhodně nezajímají a na zavržení své dcery trvá. Zatím s ní nepohnul ani vzkaz, který jí přes televizní obrazovky Sila poslala: „Doufám, že mi můžeš odpustit. Přijmi mě, prosím, zase zpátky.“