Lidská mysl se polovinu času zaobírá tím, co bylo, je a bude. Většinou se naše myšlenky nedokážou pouze soustředit na přítomnost, což nás vlastně vyčerpává. Jóga a meditace dokážou tyto stavy roztěkané mysli víceméně usměrnit, a proto se díky meditačním praktikám dokážeme očistit, mysl celkově zklidnit a můžeme snadno dosáhnout i pocitu štěstí. Vědecké poznatky byly publikovány ve vědeckém magazínu Science.

Roztěkané myšlenky u práce, odpočinku i počítače

Psychologové se soustředili na pohyb myšlenek při určité činnosti a došli k zajímavým závěrům. Práce vědeckého týmu v čele s lékaři Matthewem A. Killingsworthem a Danielem T. Gilbertem z Ústavu psychologie při Harvardské univerzitě v Cambridgi spočívala v tom, že bylo pět tisíc osob o průměrném věku 34 let z 83 zemí světa několikrát denně dotazováno prostřednictvím mobilních operátorů a programu v iPhonu na jejich momentální pocity, co zrovna dělají a nad čím přemýšlejí.

Buňky zhoubného nádoru mozku jsou citlivější vůči energetickému stresu než normální buňky.

Za lidskou schopnost dokázat přemýšlet o přítomnosti i minulosti platí člověk emocionální daň, způsobuje nám nešťastné pocity.

FOTO: fotobanka Profimedia

Obratem byla jejich odpověď vyhodnocena a zanesena do databáze. Zde bylo 250 tisíců vyjádřených pocitů analyzováno. Ukázalo se, že 46,9 procent času se lidé zaobírají vším možným, jen ne přítomností.

Psychologové došli k závěru, že za naši unikátní schopnost dokázat přemýšlet v čase minulém i budoucím platíme emocionální cenu – kvůli ní dokážeme být nešťastní. A co víc, od myšlenek, kterými se zaobíráme celou jednu třetinu dne, se nedá utéci. Ať zrovna zvládáme domácí práce, nakupujeme, nebo sledujeme televizi či se bavíme u počítače, stejně u těchto činností většinou nad něčím přemýšlíme.

tv

Ani u sledování televize si naše myšlenky neodpočnou, tudíž se většinou necítíme šťastní.

FOTO: fotobanka Profimedia

Zaměstnání bývá příčinou častého přemýšlení, neboť v práci se většinou něco řeší a vyžaduje to použití mozku. Proto se práce umístila na prvním místě jako původce nešťastných pocitů. Překvapivě hned za zaměstnáním bylo jako škodlivé uvedeno odpočívání, užívání domácího počítače, cestování či vlastní zkrášlování. Zřejmě je to proto, že tyto činnosti nás nejvíce a nejčastěji nutí k přemýšlení.

Jóga a milování, ideální koníčky pro myšlenkovou očistu

„Kdybychom měli vyhodnotit, jak často a nakolik jsme šťastni, souvisí to s tím, zda se často v myšlenkách zaobíráme minulostí a budoucností,“ shrnul závěry psychologického průzkumu Killingsworth.

Dále doporučil, že ideální, pro mysl odpočinkovou činností jsou jóga a sex. Jóga samotná pracuje s očištěním mysli, ale jak to, že i milování dokáže naše myšlenkové pochody urovnat?

Meditace

Myšlenkové očisty lze dosáhnout při józe.

FOTO: fotobanka Profimedia

„Je to především proto, že při milování dokážeme myšlenkově utéci od všech nepříjemných témat, která máme při běžných činnostech k přemýšlení. Další činnosti vedle sexu, jež nám dokážou přinést myšlenkové očištění, jsou fyzická námaha, ideálně sport, zajímavá konverzace, poslech hudby a konzumace jídla. Ale pouhé 4,6 procenta pocitu štěstí souvisí s činností, kterou se zrovna zabýváme.