Chuť na sex obvykle klesá s věkem. Přestože si mnozí myslí, že za to může především stereotyp ve vztahu či psychické problémy, doktor Braverman to přičítá především biologickému stárnutí, zdravotním problémům a pak také mozku.

Například u muže se erektilní dysfunkce obvykle objeví ve spojení s nějakým onemocněním jako je cukrovka, srdeční choroby či selhávání ledvin. To samé platí i u žen. Pokud pociťují nedostatečnou sexuální touhu či nedostatečné vzrušení, mnohdy za tím bývá jiný zdravotní problém či u žen menopauza a u mužů andropauza (pokles pohlavních hormonů).

Když za problémy může mozek

Velmi často za problémy v sexuální touze může sám mozek. Záleží na tom, jak reaguje na zprávy, jež dostává z receptorů z celého těla. Pokud mozek správně funguje, pak produkuje dostatečné množství chemických látek, které rovnoměrně rozptyluje po těle. Jakmile dojde k nerovnováze těchto látek v těle, pak je podle vědců velmi pravděpodobné, že se objeví i nějaký problém v sexuální touze.

Mozek produkuje čtyři klíčové chemické látky - dopamin, acetylcholin, serotonin a GABA (γ-Aminobutyrická kyselina). Nedostatek jedné z těchto látek může způsobit určitý sexuální problém. Obvykle je tato nerovnováha způsobena přirozeným stárnutím těla, nicméně i s ní je možné bojovat. Stačí, pokud člověk díky stravě či doplňků stravy tělu dodá látky, jež pomohou mozku produkovat potřebné množství těchto chemických látek.

Pomoci mohou i tzv. přírodní hormony vyráběné z rostlin, které mají stejnou molekulární strukturu jako hormony produkované v lidském těle a jsou proto účinnější a bezpečnější než syntetické alternativy.

Přesto někteří lékaři před těmito přírodními hormony varují. Podle nich jsou jejich účinky nedostatečně prozkoumané a tudíž je nelze považovat za zcela bezpečné.

Video

Co všechno může způsobit nedostatek sexu podle Radima Uzla

 

Jak znovu obnovit sexuální funkce?

Podle doktora Bravermana pomůže především změna jídelníčku. V první řadě je však důležité odhalit chemickou látku, kterou mozek produkuje v menším množství.

Dopaminnás udržuje v pohybu a pomáhá nám dělat činnosti, které jsou nezbytné pro přežití, jako je stravování, rozmnožování a dýchání. Pokud ho máme nedostatek, může se to projevit i tím, že máme menší sexuální touhu. Sex nám prostě stačí jednou za čas, v zaměstnání jsme méně výkonní a máme pocit celkového vyčerpání. Pokožka navíc bývá velmi citlivá na všechny druhy doteku.

Pokud máme naopak příliš mnoho dopaminu, máme skutečně enormní zájem o sex. 

Plán na doplnění hladiny dopaminu
Potraviny by měly být bohaté především na bílkoviny, které patří mezi základní kameny dopaminu. Aby zůstala hladina dopaminu vysoká po celý den, pak je nutné bílkoviny zařadit do všech třech hlavních jídel.
Hlavní potraviny: maso, drůbež, mléčné výrobky a pšeničné klíčky
Koření: bazalka, černý pepř, kajenský pepř, chilli papričky, kmín, fenykl, lněné semínko, česnek, zázvor, hořčičné semínko, rozmarýn, sezam, estragon a kurkuma.
Tekutiny: Káva a čaj zvyšují vytrvalost a v pozitivním smyslu ovlivňují i tvorbu dopaminu. Čaj je zdravější, zvláště pokud pijete sypané čaje. Pro dvojitou dávku dopaminu vložte dva sáčky zeleného čaje do většího hrnku a přidejte špetku kajenského pepře. Čaj pak popíjejte během celého dne.
Doplňky stravy: doporučené denní dávky: 500 mcg kyseliny listové, 500 - 2000 mg ženšenu, 100 - 500 mg thiaminu a 30 mg zinku.

Acetylcholin - ovlivňuje v mozku, jak moc rychle nám to myslí a jak dlouho dokážeme uchovat informace. Přestože není z pohledu sexuálního zdraví tolik důležitý jako dopamin, i jeho hladina dokáže ovlivnit sexuální vzrušení.

Nízká hladina acetylcholinu se projevuje častým zapomínáním, špatným vnímáním emocí druhých, ale i touhou po dotecích. Nedostatek je vidět i na pleti, která je suchá a popraskaná. Zvláštní je i chuť k jídlu, kdy člověk víceméně vyhledává tučnější jídla, protože tuk obsahuje cholin, který utváří základní stavební kámen acetylcholinu. Bohužel tento stav může být velmi nebezpečný a to především díky špatným tukům, které mohou ucpat tepny v mozku a zničit tak jeho přirozený mechanismus pro produkci acetylcholinu.

Plán na doplnění hladiny acetylcholinu
Potraviny by měly být především bohaté na zdravé tuky (nenasycené mastné kyseliny).
Hlavní potraviny: játra, vejce, pšeničné klíčky, hovězí maso, arašídy, mandle, brokolice a zelí
Koření: nové koření, bazalka, kmín, máta peprná, šalvěj, tymián, kurkuma
Doplňky stravy: 200 mg cholinu, 500 mg omega-3

GABA (gama aminokyseliny) - řídí tempo mozku a komunikaci s ostatními částmi těla. Zároveň má i stabilizační funkci. Pokud ho je v těle málo, pak člověk bývá úzkostný, nervózní až pomatený, a není schopen téměř vůbec dosáhnout orgasmu.

Plán na doplnění hladiny GABY
Nejjednodušší způsob, jak zvýšit hladinu GABY, je změnit jídelníček. Tělo potřebuje díky sacharidům vytvořit stabilní hladinu glutaminu - aminokyseliny, která se dokáže v těle přeměnit na GABU.
Hlavní potraviny: hnědá rýže, celozrnné obiloviny, brambory, halibut, brokolice, špenát, čočka, banány a citrusové plody.
Koření: kmín, kardamom, skořice, hřebíček, koriandr, citronová tráva, oregano, paprika, mák, rozmarýn a šalvěj
Tekutiny: Alkohol dokáže zvednout hladinu GABY, ovšem ani s ním by se to nemělo přehánět. Stačí 1- maximálně 2 skleničky denně. Jde o to, že přemíra alkoholu má zase negativní účinky na erekci muže, tudíž je nutné nalézt i v tomto směru rovnováhu. Alkohol navíc oslabuje hladinu testosteronu. Proto je mnohdy lepší dát si heřmánkový či meduňkový čaj, který dokáže též povzbudit tyto látky.
Doplňky stravy: 300 - 1000 mg hořčíku, 10 mg vitaminu B6

Serotonin - díky této látce se lidé cítí šťastní a uvolnění. Nízká hladina se tedy projevuje tím, že je člověk nešťastný a podrážděný. V jídle pak upřednostňuje sladké mlsky a slané dobrůtky. A mnohdy sáhne i po prášcích na spaní.

Plán na doplnění hladiny serotoninu
K doplnění hladiny serotoninu je nutná aminokyselina tryptofan, jež lze nalézt v mnohých potravinách.
Hlavní potraviny: vepřové maso, avokádo, tvaroh, kachna, vejce, pšeničné klíčky, krůtí, kuřecí maso a čokoláda
Koření:  anýz, kopr, majoránka, muškátový oříšek, máta peprná, šafrán, máta a kurkuma
Doplňky stravy: 200 - 500 mg hořčíku, 1000 - 1500 IU vitaminu D