"Manželky se v uzavřeném prostoru vozidla zřejmě mstí za zažitá příkoří a chtějí si to vynahradit v autě, kde muž před výčitkami nemá úniku," tvrdí Havlík v publikaci Psychologie pro řidiče. Ženy podle něj využívají toho, že muž za jízdy nemůže odejít a prásknout dveřmi.

Hádka zrychlí oběma tep a uvolní do krve adrenalin, vládu nad mozkem přebírají emoce a bezpečnost pasažérů je ohrožena.

"Vidí-li řidič rudě, sotva bude správně vnímat a včas reagovat na situaci," upozorňuje Havlík. Žena podle něj sice prožívá střet intenzivněji, ale je dál schopna sledovat dění na silnici. Může se hádat i řídit, a proto nechápe, že pro manžela je tato situace důvodem dopravního selhání.

V autě se nevyplácí kritizovat

Přestože partner v autě může být zdrojem hádek, radí psycholog, aby na cesty delší než 400 kilometrů měl řidič spolehlivého spolujezdce. Může to být i manželka, ale nesmí ho rozptylovat, poučovat a nevhodně zasahovat do jízdy. Po domluvě ho může upozornit na rizika v nepřehledných úsecích.

Cestují-li manžel s manželkou autem, obvykle v něm nepanuje ticho. Pravidlo, že za den řekne žena nejméně třikrát více slov než muž, platí i při jízdě, uvádí Havlík. Z tohoto pohledu jsou podle něj manželky výbornými spolujezdci.

V autě se podle Havlíka nevyplatí kritizovat, protože může vypuknout hádka. Lépe je povídat si na neutrální téma, smát se a vtipkovat. Zahájí-li žena v autě prudkou ofenzívu, udělá řidič nejlépe, když zaparkuje u nejbližšího motorestu, společně vypijí kávu a spor vyřeší. Na další cestu by neměli vyjet, dokud hněv neodplyne a obě strany se neuklidní.