Pro nekuřáctví je ale třeba se zcela jasně rozhodnout. V žádném případě to nemá být rozhodnutí kuřákova partnera, lékaře, dětí nebo rodičů. Kuřák musí chtít sám. Je dobré stanovit si den D a ráno vstát už jako nekuřák.

Na tento den se musíme připravit. Ještě večer odstraníme ze svého okolí vše, co s kouřením souvisí - popelníky, zbylé cigarety atd. Pokud jsme závislí na nikotinu, tzn. že jsme kouřili 10 a víc cigaret denně a svou první si zapalujeme do hodiny po probuzení, pak si nachystáme ještě léky. Ty nám usnadní také první dny a měsíce, které prožijeme bez cigaret.

Změna stereotypu je nezbytná

Kouření je naučené chování. Jestliže jsme kuřácký rituál trénovali po léta mnohokrát denně, máme jej dobře uložený v mozku a děláme ho automaticky. Musíme se cíleně naučit prožívat typické kuřácké situace jinak než s cigaretou. Pokud máme tu možnost, je lepší vyhýbat se jim ještě asi tři měsíce po típnutí poslední cigarety. Tři měsíce jsou průměrnou dobou, kdy problémy přetrvávají, a také časem, který většinou minimálně na změnu svého životního stylu potřebujeme.

Místo kávy s cigaretou je vhodnější zelený čaj

Cigaretu jsme do svého života také zabudovávali pomalu. Příkladem takové situace, kterou lze snadno ovlivnit, je např. pití kávy. Může ji nahradit zelený čaj či cokoli jiného, někomu stačí třeba jen jiný hrneček nebo změna chuti (překapávaná káva místo turecké, káva s mlékem či bez atd.). Jedna pacientka sice kávu pila dál, ale aby porušila rituál, pila ji vestoje.

Na situace, kterým se nelze vyhnout, je třeba myslet předem a připravit si náhradní řešení. Třeba po jídle místo cigarety hned vstaneme a vyčistíme si zuby. Nesmí se nám stát, že se v době odvykání kouření dostaneme do situace, kdy nebudeme mít připravené žádné náhradní řešení. Je třeba si stále klást otázku: co budu dělat místo kouření?

Současné možnosti léčby

Závislost na nikotinu se velmi podobá závislosti na jiných drogách. Abstinenční příznaky se projeví už po hodinách. Objeví se touha kouřit, deprese, nervozita, podrážděnost, úzkost, poruchy spánku, neschopnost odpočívat a soustředit se či zvýšená chuť k jídlu.

Tady mohou pomoci léky, které zmírní nebo zcela odstraní abstinenční příznaky. Nebudeme se při odvykání cítit tak mizerně. Žádný lék nám ale nezabrání kouřit. Záleží jenom na nás, zda vydržíme.

K dispozici je náhradní léčba nikotinem a bupropion. Nikotin dostaneme ve čtyřech formách, a to žvýkačku, náplast, inhalátor nebo podjazykovou tabletu. Jednotlivé formy můžeme při silné závislosti kombinovat - nejlépe náplast s některou z ostatních tří. Jsou k dostání v lékárnách a bez receptu. Bupropion je antidepresivum, které působí na mozek podobně jako cigareta. Je výhradně vázán na recept, ale může ho předepsat kterýkoliv, i praktický lékař. Tento lék může být u silných kuřáků kombinován s některou z forem náhradní léčby nikotinem.

Hudba budoucnosti

Během několika příštích let se jistě objeví další léky - budou to jednak léky vycházející z působení na nikotinové receptory v mozku, jednak vakcíny. Ty jsou založeny na tom, že malá molekula nikotinu snadno pronikne ochrannou bariérou kolem mozku a dostane se tak rychle k tamním receptorům. Vakcína naváže nikotin na velkou molekulu, která už touto ochrannou bariérou neprojde a nikotin se tak k mozku nedostane.

Odpadne tedy vztah dávka - odměna, který je důležitý pro udržení drogové závislosti. Jinými slovy, cigareta už nepřinese dřívější uspokojení.