Může se stát užitečnou prevencí proti bolestem zad a kloubů, kardiovaskulárním chorobám, chřipce a infekcím horních cest dýchacích, stavům vyčerpání i únavy, psychosomatickým potížím a řadě dalších zdravotních potíží nebo chorob. Nemohou ji cvičit lidé s postiženým srdcem, dýchacími obtížemi, hypertenzí, po úraze, zkrátka nemocní lidé. Představuje pro ně riziko přílišné zátěže, která by mohla zhoršit jejich zdravotní potíže, na rozdíl od mnoha variant klasické jógy. Nelze ji také doporučit těhotným a dětem. Pro ty existují speciální druhy jógy: gravidjóga (www.eterna-prague.cz) a dětská jóga.

Rozvíjí svaly harmonicky

Powerjóga vznikla v 80. letech v USA. Snažila se zaujmout lidi, kteří rádi cvičí, ale neláká je filozofie klasické jógy, meditace, dieta a další normy nebo rituály. Propagátorem powerjógy u nás se stal Václav Krejčík, mistr ČR ve sportovním aerobiku 1993. K tomu, aby ji vyzkoušel, ho vyhecoval kamarád. Zaujala ho tak, že ji začal cvičit a zajímal se o ni hlouběji.

Sám na sobě vyzkoušel, že rozvíjí svaly těla rovnoměrně, což se dá říct o málokterém cvičení nebo sportu. Ty obvykle posilují určité skupiny svalů na úkor jiných, což mezi nimi vyvolává nerovnováhu. A při nerozumné zátěži to snadno způsobí zdravotní potíže (bolesti zad, blokády kloubů, svalové stahy, namožení šlach, výhřezy plotének atd.).

Powerjóga je zajímavá také tím, že svaly zároveň s posilováním uvolňuje a protahuje. Získáte díky ní sílu i pružnost, snížíte napětí svalů a vaše klouby budou mít větší rozsah pohybů. To je důležité, protože řada zdravotních potíží vzniká z toho, že máme svaly zkrácené, rozsah pohybu omezený a napětí svalů zvýšené. Obvykle kvůli tomu, že dlouho sedíme a často se stresujeme.

Šetří klouby i tělo

Začátečníky překvapí powerjóga většinou tím, jak vydatně se při tomto zdánlivě nenápadném cvičení zapotí. Zátěž při jedné lekci je podobná, jako když uběhnete 1,6 kilometru za 12 minut. Proto může být dobrou kardiovaskulární prevencí a způsobem, jak rozumně shodit nadbytečná kila. Šetří při tom klouby a celé tělo. Opravdu cenné je však na ní něco jiného než propocené tričko. Tento tělocvik dokáže s člověkem opravdu zacvičit. Kromě toho, že mu harmonicky posílí svaly, ho také vede ke správnému držení těla a správnému dýchání. To má vliv na jeho psychiku. Zejména díky němu se obvykle zklidní, stane se vyrovnanějším a odolnějším vůči stresu.

Objevte elektrárnu emocí a energie

Důvodem je to, že v sobě objevíte elektrárnu na energii. Ale nejen to. "Sám na sobě jsem si uvědomil, že se postupem doby snažím předejít vypjatým okamžikům, ve kterých se člověk často dostává do dramatických situací i do zbytečných konfliktů," říká Václav Krejčík. "Dnes je řeším klidněji a s větším nadhledem. Někdy se mi to daří dokonce s předstihem. A i když powerjóga nezměnila moje pracovní tempo, určitě změnila můj pohled na různé věci a mé názory na to, jak je nejlépe uskutečnit. Naučila mě uvolnit se, vypnout a odpočinout si. Také víc vnímám své tělo a mám z něj lepší pocit."

Powerjógu charakterizuje s trochou nadsázky jako svérázný koktejl harmonického cvičení, automasáže, fyzioterapie a návštěvy u psychologa. To, že si lidé zacvičí, zklidní se a zároveň si dobijí psychickou energii, zřejmě potřebuje stále větší počet z nich. Vedle žen ji totiž chodí cvičit také muži, což je zásadní změna třeba v porovnání s aerobikem. Na ten by nepřišli.

Na lekcích powerjógy jich bývá zhruba třetina. "Většinu z nich tvoří manažeři, vedoucí pracovníci nebo lidé z náročných postů," říká Václav Krejčík. "Chtějí si zlepšit kondici, být psychicky vyrovnanější a odolnější, případně zlepšit schopnost koncentrace. Cvičením získají fyzičku a psychickou energií. Ta jim pomůže snáz překonat překážky, které by jinak překonávali obtížněji."

Rychle znamená špatně

Kdo se chce o powerjóze dozvědět víc, může navštívit internetovou adresu www.poweryoga.cz. Tady objeví například sestavu cviků, které může vyzkoušet jako prevenci proti chřipce, nachlazení atd. Srozumitelně vysvětlenou podstatu cvičení a základní sestavy najdete v Krejčíkově knize Powerjóga (nakladatelství Ikar-Knižní klub) nebo na instruktážní videokazetě.

Přesto bývá nejlepší absolvovat alespoň základní kurs pod vedením dobrého instruktora. Dohlédne, abyste cviky dělali správně a hlavně je dobře synchronizovali se správným způsobem dýchání. V pražské Akademii powerjógy (viz zmíněná adresa) školí instruktory.