Jediná cesta, jak se jich zbavit, je kombinace rozumné stravy a pohybu. Zvláště ženy jsou přebornice v různých dietách, ale velmi často zapomínají na již zmíněnou fyzickou aktivitu.

Správný výběr sportu, kterým chceme dát vale sedavému způsobu životu a kilům navíc, je velmi důležitý. Ne každá aktivita je vhodná pro všechny a jakýkoli věk. Vybírat musíme především s ohledem na náš zdravotní stav a kondici tak, abychom si naopak neublížili či nezhoršili případné onemocnění. Dávno je již pryč doba, kdy jsme si pod pojmem cvičení představili pouze aerobik, vzpírání činek nebo jogging.

Dnes máme možnost volby daleko větší. Důležité je, aby nás sport bavil a přinášel nám radost. Jen tak jej budeme provádět s chutí a pravidelně, což se pak odrazí i na výsledném efektu. Zvláště ve větších městech existuje množství fitness center a klubů, kam se můžeme obrátit a vybrat si z rozsáhlé nabídky. Pro inspiraci uvádíme několik druhů cvičení, které se objevily v posledních letech a nejsou tolik známé.

I v zimě "letní" sporty

Milovníci tenisu si mohou zlepšit svou kondici při squashi. Stručně řečeno, jde o obdobu tenisu, avšak v malém sále, kde se nehraje přes síť, ale proti zdi. Co se týče vybavení, veškeré potřebné pomůcky, rakety a míčky, je možné běžně koupit v klasických obchodech se sportovním zbožím. Nezbytnou podmínkou možnosti hry jsou boty s bílou nebo béžovou podrážkou, které na speciálních podlahách nedělají šmouhy. Za pronájem sálu zaplatíte zhruba 250 až 350 Kč na hodinu.

Vášniví cyklisté si jistě oblíbí skupinový trénink na trenažérech, tzv. spinning. Jízda pod vedením instruktora, který zvyšuje či snižuje tempo, motivuje k zvýšení zátěže (odporu na kole), je velmi intenzívním aerobním cvičením, při němž vydáte velké množství energie a procvičíte především svalstvo nohou.

Obdoba spinningu, kde ale zapojíte i horní polovinu těla, se nazývá indoor cycling. Opět vás čeká jízda na trenažéru v sále, ale po celou dobu lekce provádíte podle lektora také kliky na řidítkách, boxy pěstmi a jiné pohyby trupem a pažemi. Pro tento druh sportu není třeba žádné zvláštní vybavení. Doporučují se pouze krátké kalhoty ke kolenům a dostatek tekutin. Jedna hodina této intenzívní jízdy stojí asi 100 až 120 Kč.

Jóga nejen pro jogíny

Jestliže nejste milovníci rychlého pohybu a dáváte přednost aktivitám v pomalejším tempu, určitě vyzkoušejte hit minulého roku, tzv. fitness jógu. Je to cvičení přizpůsobené současnému modernímu člověku, a proto nečekejte žádné krkolomné pozice známé z obrázků s fakíry. Naopak většina cviků z fitness jógy lze doporučit i starším osobám či lidem v rekonvalescenci, pouze v těhotenství je lépe hledat jiný druh pohybu. Základy pocházejí z hathajógy a cílem je protažení a zpevnění celého těla. Vyrovnává svalové dysbalance, tj. kompenzuje špatné návyky a stereotypy držení těla a pohybu. Celá hodina probíhá v klidném a pomalém tempu při příjemné hudbě a atmosféře.

Další z možností, jež se naskýtá všem, kteří nemají rádi rychlé a dynamické cvičení, je bodyball. Možná budete z počátku nedůvěřiví, když vás cvičitelka usadí na velké balóny, známé spíše z porodnic či rehabilitačních ordinací, ale nebojte se, čeká vás cvičení, při kterém zaměstnáte celé tělo od hlavy až k patě, posílíte především střed těla, tzn. břicho a záda, a uvolníte svalové spasmy. Zároveň uděláte velmi dobře své páteři. Pohupování na míči je výhodné pro meziobratlové ploténky, které se tak lépe prokrvují a vyživují. Po krátké době navštěvování těchto lekcí se upravují problémy a bolesti zad a zlepšuje držení těla. Na rozdíl od předchozího stylu většina odborníků doporučuje toto cvičení i pro budoucí maminky a ženy po porodu. Ve většině fitcenter zaplatíte zhruba 75-90 Kč za jednu lekci fitness jógy či bodyballu.

Cvičení doma

Možná řeknete, že na pravidelné docházení do fitness centra nemáte dostatek času či peněz. Ani pak ale není třeba upustit od vašich předsevzetí na lepší postavu a kondici. Cvičit můžete i doma. Buď podle videokazety (na trhu je již dostatečný výběr a jejich cena se pohybuje okolo 350 Kč), nebo podle plánu, který si necháte sestavit odborníkem - trenérem fitness či fyzioterapeutem. K tomu přidejte častější procházky v parku či lese a domácí trénink je na světě.