"Ročně zemře na světě deset miliónů dětí na nemoci, jimž lze včasným očkováním předcházet. Cílem akce je zachránit co nejvíce životů," řekla na úvod ojedinělé akce ředitelka české sekce Unicef Pavla Gomba.

"Dárce, který vybranou loutku zakoupí, věnuje vlastně dítěti uvedenému v rodném listě panenky, příslušné vakcíny," pokračovala s tím, že běžná cena loutky ve speciálních obchodech Unicef je šest set Kč.

Štědrý Žofín i ženy

K zatím největšímu hromadnému prodeji panenek u nás došlo koncem minulého týdne na Žofíně. Při dražbě třinácti hadrových loutek a jednoho obrázku vybral fond devadesát sedm tisíc korun.

Nejštědřejším adoptivním "rodičem" se přitom stala ministryně zdravotnictví Marie Součková (ČSSD), která neváhala za loutky symbolizující partnerský pár zaplatit dvacet pět tisíc korun. Druhou nejvyšší částku v aukci zaplatila herečka Martina Menšíková, dcera známého baviče. Za loutku představující Červenou Karkulku zaplatila jedenáct tisíc korun.

Úřadovaly dámy módy

Naopak k nejznámějším "rodičům" zhotovených panenek patřily například první dámy přehlídkových mol: Katarina Balon, Hana Havelková, Táňa Havlíčková a Liběna Rochová. Do dražby věnoval své dílo také Adolf Born, jenž zůstal věrný své tradici a na Žofín poslal obrázek děvčátka se psem.

Za výtěžek akce bude ve vybrané zemi v Africe, Asii a Jižní Americe naočkováno zhruba sto padesát jedna dětí.