Tuk produkují mazové žlázky uložené v pokožce. Maz sice vlasy potřebují, aby zůstaly pružné a nelámaly se, ale jeho tvorba by neměla přesáhnout únosnou míru. Příčin nadprodukce mazu může být mnoho - genetické predispozice, narušení hormonální rovnováhy, stres, špatné stravovací návyky, životní prostředí, nekvalitní šampony a přípravky vlasové kosmetiky.

Potíže si způsobíme také sami, pokud si s vlasy stále hrajeme, pročesáváme si je rukama a často kartáčujeme. To vše bychom měli vzít v úvahu, někdy totiž stačí udělat pár změn v každodenním režimu a problémy se zmenší.

Správné mytí

Mastné vlasy vyžadují častější mytí než jiné typy vlasů. Podle potřeby je myjeme třeba každý den. Moderní šampony jsou totiž tak jemné a šetrné, že je klidně můžeme používat každodenně. Vybrat bychom měli šampony s neutrálním nebo kyselým pH.

Zásada, kterou bychom měli dodržovat, je, že mytí i osušování vlasů by mělo být jemné. Jinak zbytečně dráždíme pokožku a aktivujeme mazové žlázky. Šampon jen lehce vetřeme do vlasů a jemně je umyjeme. Na jeho smývání nepoužíváme horkou vodu. Pak použijeme speciální lehký kondicionér na mastné vlasy, který se neoplachuje, udrží vlasy vzdušné a lehké. Teprve pak můžeme nanést tužidlo, které by nemělo být příliš silné.

Horký vzduch škodí

Po umytí je nejlepší nechat vlasy volně proschnout. Pokud nemáme dostatek času, pak je na chvilku zavineme do ručníku a pak teprve tvarujeme fénem zapnutým pouze na mírný nebo střední stupeň. Horký vzduch totiž vlasům škodí. Rozhodně se nedoporučuje vlasy razantně třít froté ručníkem či používat hrubé kovové kartáče, protože tím se jen podráždí mazové žlázky.

Kvalitní strava

Mazové žlázky dráždí a nutí je k nadprodukci tuku také jídelníček bohatý na tuky, přemíra soli a koření. Taková jídla bychom měli raději omezit. Doporučuje se jíst dostatek zeleniny a ovoce, tak tělu zajistíme přísun potřebných vitamínů a minerálů.