Není ale vyloučeno, že v nedaleké budoucnosti lidská společnost změní svůj názor. Oboustranně dobrovolný pohlavní styk i mezi nejbližšími dospělými příbuznými nebude asi tak strašným činem, za jaký ho dnes považují trestní zákony téměř všech civilizovaných zemí.

Že je tohle ničím neoprávněné volnomyšlenkářství? Ale nepřipadala nám ještě nedávno stejně nesmyslná legalizace homosexuality?

Stále častěji se mě mladí lidé ptají, jak je to s intimním stykem mezi bratrancem a sestřenicí. A jaké nebezpečí hrozí dítěti zplozenému z tohoto příbuzenského poměru. Tvrzení, že pohlavní styk mezi nejbližšími příbuznými je trestný, protože vede k degenerovanému potomstvu, není dlouhodobě udržitelné. Dostalo se do rozporu s moderními genetickými poznatky.

Zdraví závisí na genetickém materiálu obou partnerů

Postižení člověka tak nebývá následkem pokrevního spojení, ale produktem špatného genetického základu. V rodinách s vyšším výskytem dědičných onemocnění se pokrevním rodičovstvím kvalita potomstva zhorší. U příbuzensky zplozených dětí se však ve stejně zvýšené míře mohou u dětí projevit i dobré genetické vlastnosti.

Svědčí o tom schopnosti mnoha slavných lidí, kteří se narodili ze spojení bratrance a sestřenice. Třeba filozofa Johna Ruskina nebo básníka Friedricha Schillera.

Pokud bereme v úvahu židovskokřesťanské pojetí světa, jsme všichni potomci Adama i Evy. Tedy produktem příbuzenského spojení. Uznáváme-li Darwinovu vývojovou teorii, je to podobné.

Připusťme, že společnými předky dnešních šesti miliard lidí je několik tisíc těch, kteří se vynořili v dávné prehistorii lidstva. Když píšu tyto řádky, mohu počítat s tím, že jsem příbuzný se všemi, kteří je budou číst.

Není jasné, odkud se vzalo incestní tabu

Historici a etnografové se mohou hádat, odkud se v lidské společnosti vzalo incestní tabu. Kdo přišel s tím, že pohlavní spojení v přímém pokolení je tak strašným hříchem, že ho trestal nejen starozákonní Hospodin, ale i paragraf trestního zákona České republiky? To bohové na Olympu pěstovali incest nepokrytě. Naopak u řeckých smrtelníků byl tento čin potlačován přímo zuřivě.

Jestliže padly důvody genetické a zdravotní, musíme odkázat spíš na magické myšlení primitivních kmenových společenství než na racionální důvody. A je tak vlastně s podivem, že důsledky tohoto myšlení přetrvaly věky.

Byl bych ale velice nerad, kdyby čtenáři chápali moje úvahy jako návod k porušování trestního zákona a páchání trestného činu incestu. Bratranec se sestřenicí může sice souložit beztrestně, ale na bližší příbuzenskou soulož, třeba i oboustranně dobrovolnou, dopadne tvrdě ruka zákona.

Nad účelností tohoto trestního opatření bychom se určitě mohli v budoucnu zamyslet. Toto zamyšlení by se však nemělo týkat incestu pedofilního. Ten je trestným činem bez jakékoli diskuse.