Důležitou roli ve výživě hrají vitamíny a minerály. Ačkoliv samy nejsou zdrojem energie, nemají žádnou kalorickou hodnotu a nejsou ani stavebními kameny organismu, přesto bychom se bez jejich vlivu dlouho neobešli. Udržují nás totiž v rovnováze. Pokud některá složka chybí, tělo nemůže optimálně fungovat.

Za zcela samozřejmé považujeme, že pokud jíme zdravě a konzumujeme dostatek ovoce a zeleniny, nemusíme si dělat žádné starosti. "Tak to ale není. Pro příjem vitamínů a minerálů existuje doporučená denní dávka, kterou stanovili odborníci. Ta však nepočítá s vlivem stresu, ani s infekčním onemocněním či nějakou chronickou nemocí. Nebere také v potaz, zda jsme kuřáci, jakou máme fyzickou a psychickou zátěž a podobně. Kromě toho v některých ročních obdobích, hlavně v zimě, je třeba zcela nezbytně doplňovat vitamíny a minerály potravinovými doplňky," uvádí doc. MUDr. Lubomír Kužela, DrSc., který se výživou zabývá řadu let.

Polovina starých lidí trpí podvýživou

I když se nám to zdá skoro nemožné, špatná výživa - mnohdy spíše podvýživa - jejíž příčinou bývá špatné složení potravy, odborně řečeno malnutrice, se týká velkého množství lidí. Studie uvádějí, že u pacientů v nemocnici se určitá forma podvýživy týká 30 až 60 % pacientů, ve stáří je to 50 % lidí, při zánětlivém postižení střeva 80 % a při nádorových onemocněních dokonce 85 %. Příčinou tohoto stavu je buď nedostatečná výživa, špatné složení stravy, nebo její špatné vstřebávání. Mnohdy stačí, když se snažíme zhubnout a snížíme přívod potravin. Složení jídelníčku je nevyvážené a je v něm nedostatek některých vitamínů a minerálů.

Vinu můžeme také klást nějakému chronickému onemocnění, potíže vzniknou třeba při zvýšené činnosti štítné žlázy. Jindy nám zase doporučená denní dávka nestačí, protože máme velkou spotřebu minerálů a vitamínů. Třeba proto, že jich potřebujeme více s ohledem na fyzickou či psychickou činnost. A kromě toho se na jejich spotřebě podílí i zevní prostředí, nadměrné pití alkoholu a kouření.

Na infekce platí zinek

"U některých drobných a často se opakujících zdravotních problémů nebo infekcí nám pomůže užívání vitamínů a minerálů. K těm, které se nejčastěji užívají, patří vitamíny C a E. To jsou také nejznámější antioxidanty. Jednak nás chrání před volnými radikály, které se podílejí na vzniku rakoviny, jednak se osvědčily v boji s infekcí. A navíc posilují také naší imunitu. V této souvislosti nesmíme zapomenout ani na minerály. Na infekční onemocnění se osvědčil zinek, který současně posílí i obranyschopnost organismu," vysvětluje doktor Kužela.

Potřebujeme jich dvacet

Celkem potřebujeme dvacet minerálů. Pokud je tělu nedodáme, pak nemůže dobře využít ani zkonzumované vitamíny. V organismu se sice nacházejí jen v malých množstvích a tvoří pouze 4 % tělesné váhy člověka. "Jsou však nezbytné pro celou řadu životních funkcí, od tvorby zdravých kostí k optimální funkci srdce a trávicího systému. Některé minerální látky také chrání organismus před působením škodlivých volných radikálů. Mezi ty nejdůležitější patří vápník, fosfor, draslík, sodík a chróm. Další sice člověk potřebuje jen ve stopových množstvích, ale pro správné fungování organismu jsou nezbytné," dodává Lubomír Kužela.