Abychom předešli vzájemnému nedorozumění, je nutné si nalít čistého vína. Když se mi něco nelíbí, neváhám a hned to řeknu. Měl bych to vyjádřit taktně, ale jasně: Toto si nepřeji. Nastavím tak vzájemným stykům potřebné mantinely. Ostatní je otázkou určité kázně a sociální inteligence.

Nezdrženlivým lidem hrozí lavice obžalovaných. To neplatí pouze o vztazích na pracovišti. Kouzelné slůvko NE by se měly učit i děti předškolního věku. Týká se to samozřejmě především nepříjemných dotyků.

V dobách, kdy jsem studoval medicínu, nás učili, abychom se ve styku s pacienty nebránili ochranitelským gestům: „Nebojte se, maminko, při porodu budu s vámi a pomohu vám.“ Tato slova jsme mohli doprovodit objetím kolem ramen.

Dnes bych si to nedovolil. Maminka se změnila v platící klientku. Té sice mohu sahat na břicho a na přirození, jiné dotyky jsou však tabu. Mohou být považovány za gynekologické harašení.Mladší kolegové to vědí a podobných aktivit se vystříhávají.

V jedné malé venkovské škole zavedla paní ředitelka odpolední nepovinnou angličtinu. Výuky se ujal téměř osmdesátiletý důchodce za směšnou finanční odměnu, přesto, že uměl anglicky, jako když bičem mrská. Býval pilotem tryskových letadel. Tělesně i duševně svěží stařík oslavil navíc nedávno zlatou svatbu.

Gynekolog může sahat těhotné ženě na břicho a na přirození, jiné dotyky jsou však tabu. Říct jí pár povzbudivých slov a obejmout ji kolem ramen, jak nás to učili na medicíně, dnes může být považováno za gynekologické harašení.

Ve dnešní feminizované škole je takový učitel zjevením jako z jiného světa. Za něj byl učitel pánbůh. Jeho ruka trestala neposlušné děti a ty hodné hladila. Tady nebylo třeba trestat. Angličtina připadala dětem zajímavá. Chodily tam dobrovolně a rády. Tak tedy pohladit? To už se dnes přece nedělá! Nebožák je hladil po hlavě, někdy se dotkl i ramene nebo břicha. Naštěstí vždycky jen v kolektivu, před ostatními dětmi.

Že by pedofil? Ani náhodou. To by se muselo za osmdesát let projevit. Rodiče jedné dívky však žádají jeho potrestání. Místo aby zpytovali svědomí, proč své dceři, žákyni páté třídy, už nejméně před sedmi lety nevysvětlili, že má jinému člověku okamžitě říct, když se jí jeho dotyky nelíbí. Může to říct přímo učiteli, nebo aspoň doma.

Anglicky mluvící senior by okamžitě pochopil, že se škola od jeho mládí trochu změnila. My všichni se musíme smířit s tím, že jakékoli tělesné kontakty mezi učitelem a žákem zavánějí dnes něčím nenormálním. Ať se nám to líbí nebo nelíbí.