K udržení rovnováhy organismu je nezbytná pestrá, vyvážená strava a dostatečný přísun tekutin. Poskytnou tělu k životu nezbytnou vodu i požadované minerální látky.

Plní důležité funkce

Voda zajišťuje látkovou výměnu, pomáhá vyplavovat škodlivé látky, umožňuje správné fungování ledvin a jiných orgánů a přispívá k fyzické i psychické vyrovnanosti člověka. Na akutní nedostatek tekutin nás zpravidla upozorní pocit žízně, který se dostavuje při ztrátě 2 % tělesné hmotnosti.

Pokud je příjem tekutin dlouhodobě nízký, dochází k tzv. dehydrataci. Projevuje se např. zrychlenou srdeční činností, bolestí hlavy, závratí, poklesem výkonnosti či nevolností.

Ztráty musíme rychle nahradit

Denně jenom dýcháním ztratíme asi 0,3 litru vody, močí a stolicí je to dalších 1,5 litru a zhruba půl litru se odpařuje kůží. Aby organismus nestrádal, musíme tekutiny nahradit.

Dospělý člověk by proto měl denně vypít asi 2-3 litry tekutin a při zvýšené tělesné zátěži nebo teplotě i více. Pijeme je v malých dávkách v průběhu celého dne a nečekáme až na pocit žízně, kterým tělo signalizuje nedostatek vody.

Na doplňování tekutin je nezbytné dohlédnout u starších lidí, u nichž pocit žízně není tak výrazný, a u malých dětí, kde může snáze dojít k dehydrataci. K dehydrataci jsou více náchylní také sportovci, osoby těžce fyzicky pracující nebo ti, kteří snižují svoji hmotnost.

Češi trochu lajdají

Česká populace pitný režim poněkud zanedbává a dostatečnému příjmu tekutin nevěnuje přílišnou pozornost. Ve srovnání se zahraničím pijí Češi nejen méně, ale také výrazně hůře, pokud jde o skladbu nápojů.

Jisté zlepšení se však už projevuje u mladších ročníků, které si uvědomují potřebu tekutin a snaží se je pravidelně doplňovat.

Co máme pít

Kromě pitné vody z vodovodu jsou ke konzumaci vhodné především balené stolní a minerální vody, bylinné i ovocné čaje a ředěné ovocné šťávy. Slazené limonády a kolové nápoje odborníci příliš nedoporučují, neboť až na výjimky mají vysoký obsah cukru a mohou způsobovat kazivost zubů nebo urychlování cukrovky.

K doplňování tekutin nemůže sloužit ani alkohol nebo káva s kofeinem, které organismus naopak odvodňují. Stejné je to u mléka, jež se řadí spíše mezi potraviny.

Přísun tekutin je však možné zajistit také ovocem a zeleninou s vysokým obsahem vody, např. rajčaty, okurkou, melounem, jablky a broskvemi.

Nápoje střídáme

Stejně jako v jídle platí i při konzumaci balených vod: všeho s mírou. Pokud nejde o sportující jedince, měly by minerálky tvořit asi třetinu z celkového množství tekutin. Ti jich mohou pít víc, protože potřebují doplňovat minerální látky, které tělo při sportu ztrácí pocením. Pro dlouhodobou a pravidelnou spotřebu je vhodné vybírat si minerálky s vyváženou hladinou minerálů, jakou má například Korunní.

Minerální vody s vyšším obsahem minerálních látek jsou poněkud riskantní, protože nevíme, co člověk konzumuje ve své běžné stravě, případně v podobě potravních doplňků. Při nakupování je třeba si všimnout data na etiketě a kupovat vodu co nejčerstvější. Balené vody by měly být skladovány v chladu a temnu, aby byla zachována jejich kvalita. Vodu nepijeme přímo z láhve, protože tím se zvyšuje riziko kontaminace mikroby. Otevřenou láhev je nutno uchovávat v chladu a spotřebovat ji do 3-4 dnů.

(Autorka je vrchní dietní sestra Fakultní Thomayerovy nemocnice v Praze)