Stále je nevhodný poměr spotřeby rostlinných a živočišných tuků, a to ve prospěch tuků živočišných. Pomalu roste spotřeba zeleniny i ovoce a stále konzumujeme málo ryb. "Fórum zdravé výživy zareagovalo na tuto situaci a připravilo pro veřejnost jednoduché doporučení - potravinovou pyramidu.

Co je potravinová pyramida

Využili jsme nové poznatky o vlivu diety na kardiovaskulární a nádorová onemocnění. Současný názor na zdravou výživu se totiž trochu změnil ve srovnání s dobou, kdy vznikla předcházející potravinová pyramida. V té nové jsou proto drobné změny. Není to podrobný návod k přesnému sestavení denního jídelníčku, poskytuje však základní aktuální doporučení o tom, jak by naše výživa měla vypadat," uvádí doc. ing. Rudolf Poledne, CSc., předseda Fóra zdravé výživy.

Každý by se také měl snažit, aby si udržel optimální tělesnou hmotnost. S tím také souvisí ústup od diet s nízkým obsahem tuku. Ukázalo se, že pokud se omezí příjem tuku, nedostaví se efekt, který člověk očekává. Obézní potom často přežene příjem sacharidů (rýže, pečivo, těstoviny, ovoce apod.), aby si vynahradil energii, to vede k nárůstu hmotnosti. Naprosté vyloučení tuku ze stravy znamená zhoršení stavu pokožky, vypadávání vlasů a další projevy toho, že se vitamíny rozpustné v tucích A, D, E, K nemohou vstřebávat.

Usnadní orientaci

"V pyramidě Fóra zdravé výživy jsou potraviny řazeny podle své vhodnosti zleva doprava. Ty, které jsou umístěné v základně, by se měly jíst nejčastěji a v největším množství. Směrem k vrcholu pyramidy by jejich výběr měl být střídmější. Ve špičce jsou umístěny potraviny, bez kterých se můžeme obejít. V jídelníčku měly objevovat jen výjimečně.

Lidé by měli brát v úvahu také svoji hmotnost. Pokud potřebují zhubnout, mají vybírat potraviny z levé části pyramidy a jíst menší porce. Výjimku má pouze zelenina. V její konzumaci není třeba se omezovat. Při nadváze by mělo být téměř tabu poslední patro. Tedy uzeniny, sladkosti, slazené nápoje, živočišné tuky atd. Máme-li váhu v normě, ale chceme žít co nejzdravěji, můžeme z levé části pyramidy vybrat větší množství," uvádí MUDr. Václava Kunová z Fóra zdravé výživy.

Žádné extrémy ve stravování

Potravinová pyramida je určena pro normálního člověka a neřeší žádné extrémy ve stravování. Není tedy určena např. pro vegetariány. Nejedná se ani o striktní doporučení dávek. To, kolik energie člověk potravou přijme, se individuálně odvíjí od jeho energetického výdeje.

Platí, že příjem by neměl převyšovat výdej, jinak samozřejmě hrozí nárůst hmotnosti. Je pouze vodítkem k sestavení zdravé stravy. Neočekává se ani, že lidé budou při sestavování jídelníčku bezchybní. Čím častěji se jim ale podaří jíst zdravě, tím větší mají šanci na život bez nemocí a obezity.

Zásady správného stravování
jíme pestrou stravu
v průběhu dne konzumujeme pět menších porcí jídla
zvýšíme podíl zeleniny a ovoce v jídelníčku až na půl kilogramu denně
k vaření a k přípravě pomazánek používáme pouze rostlinné tuky, do salátů oleje vybíráme potraviny s nízkým glykemickým indexem
nevyhýbáme se mléčným výrobkům
maso jíme jen libové, bez viditelného tuku
omezíme smažené pokrmy a vyhýbáme se oplatkám, keksům a sušenkám s náplní
jídlo nepřisolujeme a jen výjimečně jíme instantní polévky a jídla

Nedostatky v naší výživě

"I když u nás konzumace ovoce a zeleniny pomalu roste, je to ale spíše ve prospěch ovoce než zeleniny. Odborníci preferují zeleninu, má totiž jen poloviční energetickou hodnotu. Snížila se spotřeba mléčných výrobků. Na jedné straně jen pomalu stoupá spotřeba zdraví prospěšných ryb a na druhé straně lidé stále jedí maso s viditelným tukem.

Stále jíme nezdravě

Také spotřeba výrobků z mouky je vyšší, než by měla být. Velmi často konzumujeme smažená jídla. Mnoho lidí dodržuje špatné redukční diety. Velký příjem energie mají na svědomí tuky, které jsou mnohdy nevhodné. Nerozlišujeme, že každý tuk má své specifické použití, např. za studena, na smažení aj.

Neuvědomujeme si také, že když konzumujeme živočišné výrobky, které jsou pro zdraví nezbytné, už nemáme používat živočišné tuky na přípravu pokrmů. Organismus totiž potřebuje určitý podíl nenasycených mastných kyselin, které rostlinné tuky obsahují," říká Tamara Starnovská, vrchní dietní sestra z Fakultní Thomayerovy nemocnice v Praze.

Využití pyramidy

Je dobré porovnat to, co rodina nakupuje a jak vaří, se zastoupením jednotlivých potravin v pyramidě. Sledujeme, kolikrát denně jíme zeleninu a v jaké úpravě. Jak jsme na tom s mléčnými výrobky a jak často se na našem stole objeví omáčky, knedlíky, smažená jídla, sladkosti, moučníky, uzeniny.

Pokud seznam používaných potravin a jejich množství odpovídají doporučením pyramidy, je to výborné a rodina se stravuje zdravě. Jestliže to však vypadá přesně naopak, pak je na čase pustit se do změn jídelníčku. Více informací na www.fzv.cz