Velkou oblibu si v posledních letech získaly müsli tyčinky. Představují totiž chutný pamlsek, který je ve srovnání s klasickými cukrovinkami méně kaloricky vydatný. V letním období mají pak tyto tyčinky, nejsou-li s polevou, ještě jednu přednost - odolávají vyšším teplotám lépe než čokoládové sladkosti.

Pro výrobu müsli tyčinek se i u nás rozhodlo více výrobců, k nejznámějším patří určitě společnosti Pragosoja (Müsli bar), Rupa (Fly), Úsovsko (Fit), Nutrend (Pro Life) a Ekofrukt Slaný (Twiggy a Wiggo), který získal certifikát řízení jakosti ISO 9001.

Složení tyčinek

Základem každé müsli tyčinky je směs obilných vloček a extrudovaných složek, přičemž jako pojivo se používá glukózový sirup. Pro ochucení slouží ovoce. Nejčastěji bývá zakomponováno do směsi tyčinky v podobě malých sušených kousků. Na trhu je ovšem i několik výrobků, kde je na korpus tyčinky nanesena vrstva ovocné pasty (například z černého rybízu nebo meruněk).

Jinou, velmi oblíbenou ochucující složkou müsli tyčinek bývají nejrůznější druhy ořechů. "Pozor, pokud tyčinka obsahuje pouze směs ořechů, což je například naše Peggy, nelze ji považovat za cereální tyčinku, protože žádné cereálie neobsahuje. Bylo by rovněž nespravedlivé srovnávat oříškovou tyčinku z hlediska energetické hodnoty s cereálními, protože ořechy jsou velice bohaté na kalorie," vysvětluje Kateřina Bláhová ze společnosti Ekofrukt.

Výrobci často pro zlepšení a vyladění jejich chuťových vlastností namáčejí tyčinky v polevách (čokoládová, jogurtová). Je třeba ovšem počítat s tím, že tyto polevy jsou bohaté na sacharidy a tuky, což samozřejmě zvyšuje energetickou hodnotu tohoto pamlsku Ten, kdo chce dbát na štíhlou linii, by proto měl volit tyčinky bez polev.

Nejoblíbenější příchutě

K tyčinkám, o něž je dlouhodobě velký zájem, patří určitě meruňkové. I proto je má ve své nabídce většina výrobců. Důvodem je částečně sladká a zároveň i nakyslá chuť tohoto ovoce. V poslední době ovšem zažívají vrchol obliby tyčinky s kombinací brusinek a malin. Maliny jsou sladké, brusinky dodávají mírně kyselou až trpkou příchuť.

Vymyslet novou příchuť není ovšem tak jednoduché, jak by se zdálo, pokud se má nová tyčinka dobře prodávat. Čeští zákazníci jsou velice konzervativní a jen velice neradi experimentují. Navíc Češi mají své specifické chuťové preference. To znamená, že příchutě, které jsou populární v sousedních státech, zdaleka nemusejí oslovovat naše spotřebitele. "Nelze automaticky převzít recepturu na určitou příchuť a vytvořit směs podle toho, jak tuto tyčinku vyrábějí jiní výrobci. Poměr jednotlivých složek je nutné velice jemně upravovat tak, aby odpovídal českému trhu.

Jak nalézt novou chuť

Stejně tak není úplně dostačující orientovat se podle veřejných průzkumů, minimálně vzhledem k podmínkám, v jakých někdy probíhají. Když tazatel na osloveného vypálí jen tak otázku, jakou příchuť müsli tyčinek by chtěl, těžko lze očekávat rozumnější výsledek. Mnohem lepší zkušenosti máme proto například s přímým dotazováním nakupujících při ochutnávkách v obchodech," vypráví Kateřina Bláhová.

Právě představy a praktické ochutnávky jsou podle ní základním hlediskem při výběru definitivní podoby nové tyčinky: "Když vyrobíme zkušební vzorky, dáme je ochutnat našim zaměstnancům a lidem z jejich okolí. Ti mají za úkol posoudit, zda jim nová tyčinka chutná, zda pěkně voní a zda také vypadá hezky. K hodnocení slouží známky od jedničky do trojky. Jakmile se trojka objeví ve více než jedné třetině odpovědí, recepturu upravíme a průzkum opakujeme."

Bitva o každý gram a haléř

Spotřebitelé se při nákupu müsli tyčinek řídí také podle ceny. Výrobce, který chce svým zákazníkům přilepšit větší tyčinkou, se nemusí pokaždé setkat s příznivým ohlasem zákazníků. I to patří ke specifickým vlastnostem českého konzumenta: Často si raději dopřeje sice menší pamlsek, ale za nižší cenu. Výrobci jsou proto někdy nuceni nabízet výrobky se standardní gramáží i s nižší, aby uspokojili zájem co největšího počtu spotřebitelů. Na trhu lze tak objevit tyčinky lišící se hmotností třeba jen o pět gramů a cenou o několik haléřů.

Obal prodává

Důležitou roli hraje rovněž kvalita obalu. Hygienické vlastnosti by přitom měly být samozřejmostí. Zákazník ovšem při nákupu tyčinky vnímá i takový zdánlivý detail, jakým je nejen kvalita, ale i druh potisku. Velký důraz se klade na grafické ztvárnění. Již z obalu musí být jasně patrná příchuť tyčinky, zda je s polevou, či bez, a popravdě řečeno, už při pohledu na obal by měl spotřebitel na pamlsek ukrytý uvnitř dostat chuť. Výrobci se navíc snaží i o grafickou jednotu svých obalů tak, aby zákazník bez problémů rozeznal, čí produkt drží v ruce.