"Můj život se úplně změnil... teď už jsem plný sebedůvěry," dodává. Išitoko je jedním ze stále většího počtu japonských mužů investujících peníze a čas do zlepšování svého vzhledu. Používání pleťové vody a nošení hezkých obleků jim nestačí. Mnozí zkoušejí věci, které byly až doposud doménou žen. Na popularitě nabývá manikúra, lázeňská léčba a dokonce i spodní prádlo vylepšující křivky těla.

Nová éra mužnosti

"Je to nová éra a japonští muži prosazují nový typ mužnosti," říká Jumi Komura, člen vedení Sparklers, firmy nabízející v rámci kurzu nazvaného Totální revoluce mužů lekce v chůzi.

Kurz zahrnující také lekce v komunikaci a společenského chování při stolování za účasti lektora a jednoho "žáka" přijde na 550 000 jenů (přes 108 000 korun), i když skupinové a jednorázové lekce jsou levnější. "Doufají, že se z nich stanou muži schopní doprovázet s velkou elegancí ženu v restaurantech a na večírcích," konstatuje Komura a dodává, že  stále více mužů - včetně vedoucích pracovníků firem, politiků a lékařů - klepe na dveře jeho učebny.

Muži nyní tvoří 35 procent účastníků kurzů. Podle předního japonského výrobce kosmetiky Šiseido Co. si více než polovina mužů myslí, že by měli investovat do svého vzhledu. Dokonce ještě více žen - přes 70 procent - s nimi souhlasí.

Moc žen aneb nový pohled na krásu

Podle Ikua Daiby, profesora interpersonální a sociální psychologie na univerzitě v Ósace, existují tři hlavní důvody nového trendu: bohatá společnost, individualismus a moc žen. Muži také začali v 70. letech trávit více času svými koníčky, protože japonská společnost zbohatla a těžká práce nebyla vždy zárukou úspěchu. Jejich potomci prahnou po sebezdokonalování ještě víc.

"Vylepšování vlastního vzhledu je tou nejsnazší cestou k vytvoření ojedinělého, lepšího já," říká Daiba. "A tak jak ženy začaly získávat moc, muži se stali jakýmisi mazlíčky... začali toužit po hezčím vzhledu, aby se ženám líbili. Příslušnice něžného pohlaví už nemají rády autoritativní muže."

I muži skrývají kila navíc

Firma Triumph International Japan uvedla v únoru na trh jakýsi návlek stahující boky. Výrobek určený třicátníkům a čtyřicátníkům dbalým módních trendů šel na dračku. Stále více "pánů tvorstva" si podle mluvčí společnosti také kupuje bezešvé spodní prádlo tělové barvy, aby vypadali dobře v přiléhavých nebo bílých kalhotách.

Podle Hiroko Fudžikawy, ředitele společnosti Mars Annex Co., která spravuje salon pečující o manikúru a lázně s názvem Mars the Salon v luxusní tokijské čtvrti Aojama, tvoří 40 procent jeho zákazníků muži.

"První, co při setkání s někým uděláte, je, že si s ním potřesete rukou, pak mu dáte vizitku... stále více mužů si uvědomuje, že hezké ruce a nehty jsou důležitou součástí byznysu," podotýká Fudžikawa. "Dokonce i někteří lidé s omezenými příjmy vydají peníze raději za svůj vzhled než za drink."