Takzvané proměny jsou v oblibě už mnoho desítek let a zkušenosti ukazují, že ne vždy se stoprocentně vydaří. Ale ani ty povedené nebývají pokaždé přijaty a lidé se opět vracejí ke svým dřívějším praktikám.

"Při tvoření nové image, což je něco podstatně odlišného, k takovému neúspěchu prostě nesmí dojít. Je třeba hledat tak dlouho, až všechno dokonale klapne. Jiný výsledek neznám a nepřijímám," říká vizážistka Alena Klenot, která se oboru věnuje pětadvacet let částečně v Hollywoodu a částečně u nás, ve svém Studiu Klenot..

Vše začíná u osobnosti

Důvodů, proč se chtějí nejen ženy, ale dnes už často i muži vyloupnout do lepší podoby, existuje celá spousta. "Často bývá podnětem smutek po rozvodu nebo jiná životní kalvárie. V lepším případě je to získání nového zaměstnání, popřípadě vyšší pozice v tom starém. Také maminky po mateřské dovolené na sobě cítí, že by bylo záhodno se sebou něco udělat.

I ženy ve věku blížícím se klimaktériu mnohdy usoudí, že dlouholetá cesta je už příliš vyšlapaná," uvádí Klenot důvody, proč nastává onen okamžik podívat se pravdě do očí.

Zatímco obyčejná proměna může v nejhorším dopadnout tak, že vlasy dostanou jiný přeliv a od sukně se žena vrátí zase ke kalhotám, image je mnohem závaznější, propracovanější a tím pádem i trvanlivější. Zpravidla k ní vede delší doba rozhodování, zvažování důvodů a koneckonců je třeba vzít v potaz i finanční částku, na kterou budou navazovat další výdaje.

"Čím déle se na imagi pracuje, tím mívá také větší trvanlivost. Počáteční investici 5000 Kč je ale třeba považovat za jakési startovné, ke kterému budou přibývat výdaje za oblečení, cvičení, popřípadě různé kosmetické zásahy, a někdy se třeba nelze vyhnout ani logopedické poradě, když dojem kazí určitá vada řeči. "Řekla bych, že české ženy jsou zvyklé na sobě hodně šetřit, více dopřávají rodině, i když k tomu konkrétní důvod není," upozorňuje Alena Klenot.

Vkus je vrozený

Poznat osobnost proměňované osoby je alfa a omega úspěchu. Ze zákaznice a stylistky by se měly stát svým způsobem přítelkyně, které si nic nezatají, takže nezůstane jenom při jakési povrchové úpravě.

"Udělala jsem tady zkušenost, že české ženy mají tendenci do práce odbornice hodně mluvit. Jsou nervózní a už předem odmítají různé návrhy, aniž počkají na výsledek. Ve Spojených státech se například starám o jednu scenáristku, která se klidně věnuje svým papírům, zatímco já pracuju na jejím vzhledu. Pravda, už jsme se dostaly do takové situace, kdy důvěra přináší své ovoce. Ženy si totiž neuvědomují jednu zásadní věc: vkus je záležitost vrozená a nedá se naučit. Kdo ho nemá, měl by se bez rozpaků spolehnout na vyškoleného specialistu," říká ne jako příkaz, ale spíš své tajné přání paní Klenot. A hned dodává jednoduchý návod, jak takového najít.

Jak najít vyškoleného specialistu
Každý dobrý vizážista má k dispozici fotografie ukázek své práce. Stojí za to si je podrobně prostudovat.
Vizážistika nespočívá pouze ve vrstvení barev a tvarů.
Finanční otázky je zapotřebí řešit otevřeně předem. Není vždycky pravda, že studio s dobrým jménem musí být neúměrně drahé. Na úhradách je možné se dohodnout.
První otázka, kterou zákazník dostane, zní: co se vám na sobě nelíbí? A první podmínkou efektu celého procesu je na ni bez jakéhokoli zastírání odpovědět. Tam se vždycky začíná. Žena totiž často ani sama neví, jaká vlastně je.
Ochota hledat kompromis je nejlepší vizitkou vizážisty.
Vždycky by měl být u nákupu nových věcí na sebe.

 

Barvy nejsou všemocné

V 80. letech ovládla svět barevná typologie a s ní jednoduchý názor, že stačí vyměnit černou halenku za růžovou a situace bude rázem v pořádku.

"Všechno je mnohem složitější. Bylo by neseriózní při jednom sezení říct: ano, vy jste jaro a musíte změnit šatník tak a tak. Trvá dlouhou dobu, než je možné vynést takový verdikt. Poznat třeba naturální barvu pleti a vlasů dnes není vůbec jednoduché. Chodíme do solária, používáme samoopalovací i jiné přípravky, které pokožku mění. Taky si myslím, že se to mnohdy přehání s barvením vlasů. Leckterá žena už ani neví, jakou má původní. Proto stavět pouze na výběru barev může být dost zavádějící," soudí odbornice.

Dobrý dojem spočívá především ve figuře a umění se pohybovat. Přitom vůbec nezáleží pouze na hmotnosti a proporcích. O ty se postará především dobré prádlo, bohužel mnohem dražší než barvičky na tvář či vlasy (od 1000 Kč).

"Existují zahraniční katalogy s naprosto dokonale zpracovanými schématy těla a tomu odpovídajícími druhy prádla. Bez nadsázky lze říct, že správně vybrané kousky dovedou vizuálně ubrat až deset kilogramů. A nejde jenom o to, aby se něco potlačilo. Na každém z nás se najde partie, která naopak potřebuje zvýraznit," připomíná Alena Klenot.