"Barva je zrádná. Nadčasové barvy se lépe prodávají. Také módní výstřelky se snadno okoukají, zatímco jednoduchá klasika přetrvává," řekla Máchalová. Zdůraznila, že pro nadcházející sezonu jsou barvy "upozaděné". To podle ní vyjadřuje ducha doby.

Strach z Východu

Na současných světových trendech se podle odbornice na módu odráží také "strach z trhu". "Je tady strach, že by sem přišla výroba z Číny. Tam už dokáží vyrobit i velmi kvalitní záležitosti. Ten strach jako by si chtěl udržet západní kulturu. Trendy se už zřekly etnických kombinací," upozornila.

Určitá hra s prvkem Východu se ale udrží i v nových trendech. Podle Máchalové se v nich odrazí atmosféra indického Dillí ze 20. let, zejména britská koloniální atmosféra. Další motivy vycházejí z nostalgie, romantiky a také strohosti a minimalismu 20. let. Dva základní designy jsou proužky a stylizované květiny, uvedla. Černá a bílá se pak objeví v kombinaci s odstíny hnědých až krvavě červených barev a jemnými pastely.

Klasiku uznává i extravagantní Jean Paul Gaultier

Upozornila, že dokonce známý návrhář Jean Paul Gaultier, který proslul svou extravagancí, ctí klasický styl. "Když jsem se tohoto rebela zeptala, co mu je dnes nejpříjemnější, řekl, že gentleman 40. let," uvedla Máchalová.

Haute couture vs. Česko

Vysoká, stylová móda je podle Máchalové stále více ceněna také v Česku. "Lidé mají možnost výrobky srovnávat a docenit kvalitu. Nepohoršují se jen nad cenami. Vědí už, že dobré značky nabízejí sběratelské hodnoty," uvedla. Například kabelka od francouzské firmy Hermés může mít po letech stonásobně vyšší cenu.

Stále však v obecném povědomí není podle odborníků adekvátní vnímání toho, že móda prezentována jako "haute couture", neboli vysoká krejčovina, nemá nic společného s oděvy pro běžné nošení. "Salonní móda se nedá brát tak, že by se měla nosit. Je to klíč k tomu, abychom začali myslet. Je to také o umění, které by mělo být inspiraci pro tvorbu nositelných modelů," vysvětlila.

Upozornila zároveň, že i výrobci prestižních značek dnes tvoří kolekce pret-a-porter, jež jsou určeny pro běžné nošení.