Tato dáma, oslavována za tvorbu mistrovských klenotů mimořádné krásy, inspiraci nachází na cestách a exotických místech, která označuje za svůj domov.

Dcera slavného otce

Paloma je dcerou legendárního malíře Pabla Picassa a Francoise Gilotové, narodila se v Paříži v roce 1949 a své dětství strávila v jižní Francii a v Paříži obklopena umělci a pulzujícím intelektuálním životem této doby. Po vystudování Université de Paris v Nanterre se stala kostýmní výtvarnicí a stylistkou pro avantgardní pařížské produkce.

Její talent pro navrhování šperků brzy našel uplatnění na divadelním jevišti. Když jednou musela improvizovat, vytvořila pro Folies Bergeres inspirativní náhrdelníky z bikin osazených drahokamy, čímž si získala pozornost divadelních kritiků.

Povzbuzena tímto časným úspěchem začala se formálně vzdělávat i v oboru návrhářství šperků. O rok později Paloma Picasso předvedla první výtvory svému příteli, slavnému módnímu návrháři Yvesovi Saint Laurentovi. Ten ji okamžitě pověřil, aby navrhla šperky, které by doplnily jeho kolekce.

Později navrhovala zlaté šperky pro House of Zolotas, kde své dovednosti ještě vytříbila. Po otcově smrti v roce 1973 mladá umělkyně přerušila svou návrhářskou činnost, aby vytvořila seznam umělcova dědictví a pomohla v Paříži založit Musée Picasso.

Osudový Tiffany

V roce 1979 jí tehdejší kreativní ředitel společnosti Tiffany John Loring nabídl, aby spolupracovala na jedné z výstav kolekcí značky Tiffany. O rok později představilo Tiffany & Co. první exkluzivní kolekci šperků navržených Palomou Picasso.

Spolupráce s tradičním a zavedeným klenotnictvím návrhářku okamžitě katapultovala mezi designérskou elitu. Tato kolekce měla okamžitý úspěch díky novátorským tvarům připomínajícím „graffiti“, větším rozměrům šperků i brilantním barevným kontrastům.

„V sedmdesátých letech začali lidé popisovat zastávky metra a zdi, což všechny samozřejmě pobuřovalo. Já jsem se chtěla podívat na graffiti z jiného pohledu a najít v něm něco pozitivního,” promluvila Paloma o své rané kolekci.

Tento progresivní přístup, kdy by měl člověk neustále napadat normu, se stal návrhářce vlastní. I proto si například na počátku osmdesátých let oblíbila masivní a výstřední drahokamy, které byly doposud ve šperkařském průmyslu ignorovány, a začala z nich vytvářet mimořádné kousky.

Paloma Picasso

Paloma Picasso

FOTO: Tiffany & Co

„Byla jsem těmito kameny naprosto fascinovaná. Neměla jsem tušení, že existují takové neobyčejné živé barvy,” popisuje šperkařka svou lásku k výrazným drahokamům, které daly vzniknout také její slavné kolekci Sugar Stacks.

Je tu právě náhrdelník, který z barevných drahokamů Paloma navrhla pro luxusní kolekci Blue Book 1985, vytvořenou původně na oslavu 5. výročí působení u společnosti Tiffany. Tento významný šperk se nyní šperkařství podařilo u příležitosti návrhářčina pětatřicátého výročí působení odkoupit a jako součást Tiffanyho archívů není na prodej.

Láska a symbol naděje

Paloma Picasso je autorkou několika ikonických šperků, které se v nezměněné podobě nosí dodnes. Právě ona přišla s prstenem v designu nápisu označení Love, které odráží její vlastnoruční písmo. Mnoho konkurenčních firem začalo tento vzor kopírovat, ale jediný originál vytvořila pro společnost Tiffany právě Paloma.

Jejími nejznámějšími kolekcemi, které navrhla pro věhlasný šperkařský dům, byly Groove, již zmíněný Sugar Stacks a Olive Leaf. Právě posledně jmenovaná linie se vzorem olivového lístku je asi nejznámější. Při vymýšlení konceptu této kolekce návrhářka myslela na zástup olivových hájů, které obklopují její dům v Maroku, kde střídavě žije se svým manželem Erikem Thévenetem, lékařem specializujícím se na léčbu osteopatie.

„Olivový list je pro mě symbolem míru a dlouhého života, ale také reprezentuje všechny slunečné středomořské země, které miluji,” promluvila designérka o své fascinaci vzorem olivového listu, který se objevuje v řecké a římské mytologii, raně křesťanském umění, arabských lidových tradicích, a dokonce i na státní pečeti Spojených států.

Předbíhá módu

John Loring popisuje výtvory z dílny Palomy Picasso jako „agresivně šik a nekompromisně stylizované. Charakteristickými prvky, které používá, jsou tvary X, proplétané a klikaté linie, to vše provedené ve zlatě. Zlato také zvýrazňuje velkými barevnými drahokamy.

„Paloma nikdy nenásleduje módní trendy, ale vždy kráčí několik kroků před nimi,“ řekl umělecký šéf Tiffany.

Paloma Picasso věří v sílu šperků coby talismanů a její originální návrhy inspirují svět módy a umění již několik desetiletí. „Cítím velmi hluboké pouto s lidmi, kteří nosí šperky. Vždycky jsem šťastná, když se můj šperk stane součástí něčího života,“ uvedla. „Když máte kousek, který se vám líbí, máte pocit, že vás chrání a nabíjí vás. Je zajímavé, jaké vášnivý vztah nás pojí se šperky.“

Rozhodně zajímavá myšlenka se hodí na závěr tohoto vyprávění o nevšedním zjevu světového šperkařství. Když se jí ptali na to, jakého návrhu si cení nejvíc, bez přemýšlení odpověděla: „Nejvíce obohacující design šperku je ten, který teprve vznikne.”