V tomto dramatickém snímku jsou dva muži a dívka součástí velmi neobvyklého vztahového trojúhelníku, který se vytvořil v laboratorním komplexu skrytém v srdci aljašské divočiny.

Bizarnost jejich soužití podtrhuje fakt, že dívka je robot. Alex Garland, autor slavného románu Pláž, natočil Ex Machina jako atmosférický sci-fi thriller z blízké budoucnosti, v němž názorně předvádí, jak to dopadá, když si lidé hrají na boha.

„Role robota Avy je velice odlišná od všeho, co jsem před tím kdy dělala,“ prozrazuje Alicia. „Postavu jsem si zamilovala hned po prvním zhlédnutí scénáře, který mimochodem patří mezi nejchytřejší, jaké jsem zatím četla, a moc jsem o ni stála. Byla jsem sama zvědavá, jak zvládnu zahrát stroj s umělou inteligencí.“

Dánsky za dva měsíce

Ex Machina je jedním z osmi filmů, ve kterých se Alicia letos ve velkých rolích představí. Ten náhlý zájem o mladou Švédku však nepřišel zčistajasna. Někteří kritici tvrdí, že už v roce 2012, když v Anně Karenině hrála osmnáctiletou naivku Kitty, zastínila cenami ověnčenou Keiru Knightleyovou, dech beroucí byla v tom samém roce i jako královna Karolína Matylda Hannoverská v historickém dramatu Královská aféra.

Přitom ani jeden ze snímků nebyl v její mateřštině. Karenina byla prvním filmem Alicie v angličtině, zmíněných osm nových je v ní rovněž.

Představitelé hlavních rolí Královské aféry Mads Mikkelsen a Alicia Vikanderová.

Představitelé hlavních rolí Královské aféry Mads Mikkelsen a Alicia Vikanderová

FOTO: Aerofilms

Kvůli Královské aféře se za dva měsíce naučila dánsky. „Každé ráno jsem se probouzela zpocená a vyděšená, bylo to drsné. Později jsem na doporučení jazykového trenéra vypila na noc dvě deci červeného vína a jednu před natáčením, pak jsem byla uvolněnější a dánština mi šla hned lépe,“ směje se při vzpomínce na dánské začátky.

Její snaha se ale vyplatila. Film byl nominován na Zlatý globus i na Oscara v kategorii nejlepší cizojazyčný snímek.

Nechápe, proč by jí měla sláva stoupnout do hlavy

Vše nasvědčuje tomu, že Alicia bude co nevidět patřit mezi největší jména v Hollywoodu. Ji ale sláva vůbec nezměnila a stojí nohama pevně na zemi.

„Jsem ráda, že jsem se díky rolím mohla víc ponořit do herecké profese a zároveň vidět, co je tento průmysl zač. Mám velké štěstí, že mohu pracovat se špičkovými herci, které obdivuji, a vidím, jak slávu zvládli. Někteří mi sice tvrdí, že se to změní a stoupne mi to do hlavy, tomu ale upřímně nerozumím,“ konstatuje.

Nedávno se vrátila z tříměsíčního natáčení amerického dramatu The Light Between Oceans v Austrálii a na Novém Zélandu, ve kterém hraje manželku strážce majáku v podání neméně talentovaného Němce Michaela Fassbendera. V Hollywoodu se povídá o tom, že se jim společné hraní zalíbilo natolik, že jsou zamilovanou dvojicí i v reálném životě.

Další snímek, ve kterém se Alicia letos objeví, je romantické drama Tulip Fever. To natáčela pro změnu s oscarovým Rakušanem Christophem Waltzem dva měsíce v Británii. Nyní filmuje životopisný snímek The Danish Girl s oscarovým benjamínkem Britem Eddiem Redmaynem, takže se prakticky nezastaví.

Alicia se narodila ve zmíněném Göteborgu, druhém největším městě na západním pobřeží Švédska. Matka je divadelní herečka, otec psychiatr. Rodiče se rozešli, když bylo dceři pět měsíců, jsou ale stále přáteli.

„Měla jsem od obou to nejlepší - žít s matkou jako jedináček a být každý druhý víkend obklopena velkou rodinou s pěti sourozenci u otce. Naši jsou fajn. Dodnes také s oběma probírám každý scénář, který dostanu, a dám na jejich úsudek,“ prozrazuje.

Vše šlo rychle, už bydlí v Londýně

Jinak je ale Alicia velice samostatná. Jejím snem bylo stát se slavnou balerínou. Skončil poté, co se několikrát za sebou zranila. A tak po šesti letech v Královské švédské baletní škole odešla v patnácti na střední divadelní školu do Stockholmu, kde žila sama.

„Dnes už tu mají internát, já ale bydlela v malém bytě s pokojíkem a kuchyní jako pro panenky. Teď, když vidím patnáctileté teenagery, říkám si, jak jsem to mohla vydržet. Nejhorší to bylo pro maminku. Cítila jsem se hrozně, když jsem ji opouštěla,“ připouští po jedenácti letech.

V té době dostala už první nabídky do švédské televize na seriál pod režijním vedením Tomase Alfredsona a k hraní pocítila stejnou vášeň jako k baletu. Tomu vděčí za hodně. Každý režisér, který s ní doposud pracoval, totiž tvrdí, že kázeň a schopnost soustředit se ovládá právě díky tvrdému baletnímu tréninku.

„Má neuvěřitelnou odvahu. Sama říká, že bez této drezúry by to nikdy nezvládla. Balet jí pomohl i při Ex Machina. Role Avy vyžadovala komplikovaný fyzický výkon. Myslím, že to skutečně mohla zahrát jen trénovaná tanečnice,“ tvrdí režisér Garland.

Od roku 2013 má Alicia svůj byt v Londýně. „Ve Švédsku jsem už málo, vracím se tam vlastně jen na Vánoce. Byt jsem si koupila, když jsem v Anglii filmovala novou akční komedii Krycí jméno U. N. C. L. E. Britskou metropoli jsem si zamilovala v době, kdy jsem pět měsíců žila s kamarádkami v podnájmu v Notting Hillu. Bydlely jsme pohromadě čtyři holky. Oblast byla dobrá, ale byt hrozný,“ vzpomíná.

„Nikdy by mě ani ve snu nenapadlo, že si tu za necelé dva roky koupím vlastní byt a že budu moci pracovat v zahraničí. Všechno se to událo tak strašně rychle…“ dodává vycházející švédská hvězda Alicia Vikanderová.