Snaha zbavit se nadbytečného či nechtěného ochlupení sahá až do období, kdy by to očekával asi málokdo. Už z doby kamenné se dochovaly přiostřené kameny a lastury a přibližně z roku 1900 př. n. l. měděné škrabky a pinzety, které sloužily coby nástroje primitivní depilace. „Staří Egypťané zase odstraňovali nejen chloupky na těle, ale zakládali si i na hladce oholených hlavách. Vdechli také život prapůvodním voskovým metodám,“ říká doktorka Kateřina Klauzová z kliniky a institutu estetické medicíny Asklepion.

Svou roli hraje estetická i hygienická funkce

Také slavily úspěch cukrové pasty s různými recepturami, které nacházejí v jistých obměnách svoje využití i dnes. Od doby starého Egypta poté následovala řada období, kdy se chlupy neodstraňovaly vůbec. Vyholování například intimních partií začalo opět spolu s miniaturizací spodního dílu plavek, přičemž tento trend má své kořeny v Brazílii. Poté se rozšířil do Ameriky a posléze do většiny světa.

„Vyholování intimních partií mělo estetickou, ale i hygienickou funkci,“ říká dermatoložka kliniky estetické medicíny Mediestetik, doktorka Helena Reisingerová. „Na chloupcích (zejména v podpaží a v intimních partiích) se totiž snáze drží bakterie, s čímž souvisí i zvýšený výskyt zápachu.“

I Madonna ukázala svým fanouškům neoholené podpaží.

I Madonna ukázala svým fanouškům neoholené podpaží.

FOTO: Profimedia.cz

Retro trend vrací ochlupení na scénu

Ovšem stejně jako s módou, kde se jednotlivé etapy a vlivy střídají a vracejí, se stylem retro, vintage a návratem k přírodě neodvratně dochází i k návratu ochlupení. Tedy spíše ženy se snaží upozornit na to, že holení či neholení je jejich volba a ostatní jim do ní nemají co mluvit. Stránky hairylegsclub.tumblr.com, které vyvolaly v současné době vlnu zájmu, nejsou tedy první ani poslední, které se problematickému holení věnují.

V tomto směru totiž existuje několik aktivistických skupin žen, například Project Bush, který si klade za úkol otevřít diskusi na toto téma a ukázat mladým lidem, že existuje více možností, než kolik jich vidí v mainstreamové kultuře.

Módní gigant podpořil zarostlý ženský klín

Na Facebooku také existuje stránka, kde se dívky z celého světa vzájemně přesvědčují, že holení ochlupení je nepřirozené, přináší jen bolest a je správné mít chlupy úplně všude. Losangelský módní gigant American Apparel, jehož snaha šokovat by se dala považovat za ochrannou známku, vystavil figuríny ve spodním prádle v newyorském obchodě ve čtvrti Soho zarostlé v partiích kolem třísel.

Jejich cílem je rozproudit a zahájit debatu o vnímání ženské krásy a současně zprostředkovat syrovost a reálnost ženské sexuality. Mimochodem kampaň této velmi oblíbené značky se těšila velkému úspěchu a díky své kontroverznosti se dostala téměř do všech světových médií.

Kampaň značky American Apparel

Kampaň značky American Apparel

FOTO: Profimedia.cz

Neholení žen se nikdy nevrátí

Doktorka Klauzová se ale domnívá, že ačkoli trend neoholených nohou v poslední době sílí, ženy se hromadně holit nepřestanou. „Dle mého názoru se nejspíše doba neholení žen nikdy nevrátí. Ovšem již nebudou tak trendy zcela vyholené intimní partie a ženy budou spíše upravovat ochlupení do určitých tvarů.“

„O tomto trendu vím, ale také si nemyslím, že by šlo o záležitost masovou, a podle reakcí našich klientek si troufám tvrdit, že se hitem určitě ještě dlouho nestane,“ říká Reisingerová. Zároveň dodává, že ženy nejvíce preferují holení pomocí žiletek, depilačních krémů, vosků či cukrových past. Vzhledem k častému opakování ale stoupá poptávka po medicínském laseru, který slibuje účinné a trvalé odstranění chloupků.