Oldřich Nový (1899 - 1983) však nebyl jen filmový herec. Zvládal toho opravdu hodně. Operetu, divadlo, zpíval, režíroval, byl i pedagogem a dramatikem.

Ačkoli jeho největší láskou bylo divadlo, nezapomenutelně se do paměti zapsal svými filmovými rolemi. Hrál ve více než 40 snímcích vynikajících režisérů (Mac Frič, Karel Lamač, Vladimír Slavínský, Hugo Haas, nebo Otakar Vávra) a řada z nich je oblíbená dodnes, např. právě Kristián, Hotel Modrá hvězda, Eva tropí hlouposti, Roztomilý člověk, Valentin Dobrotivý, Pytlákova schovanka nebo Světáci.

Režíroval první český muzikál 

Oldřich Nový se na přání otce vyučil v typografii a od mládí ochotničil, protože od dětství toužil po divadle. První angažmá získal v karlínském Varieté v roce 1917. Poté hrál v ostravském a brněnském Národním divadle, kde se postupně stal režisérem operety. Režíroval zde první český muzikál No, No, Nanette!

Po šestnácti letech se z Brna vrátil do Prahy, kde řediteloval Nového divadlu. Zároveň začal také filmovat. Největší slávu zaznamenaly zejména filmy, natočené za okupace. Velkou filmovou hvězdou se však bezesporu stal právě díky snímku Kristián v roce 1939, režiséra Maca Friče.

Oldřich Nový a Adinou Mandlovou ve filmu Kristián.

Oldřich Nový a Adinou Mandlovou ve filmu Kristián.

FOTO: Repro z knihy Oldrich Nový přichází

Ač za okupace natočil řadu úspěšných filmů, pro jeho osobní život to byla doba stresující a smutná. Jeho manželka Alice Wienerová - Nová byla Židovka a Oldřich Nový se s ní odmítl rozvést, k čemuž ho nutily protektorátní orgány. Na dlouhou dobu ji tímto svým rozhodnutím zachránil před deportací do koncentračního tábora.

Přesto jej Němci v roce 1944 zatkli a donutili zavřít divadlo. Jeho ženu odvezli do koncentračního tábora Terezín a Nový skončil v internačním táboře v Osterode. Měli však štěstí a po válce se opět shledali.

Po roce 1945 se Oldřich Nový snažil dál věnovat divadlu. Doba se ale změnila. Po únoru 1948 o své divadlo definitivně přišel. Do roku 1964 pak režíroval a hrál v karlínském divadle. Učil také studenty herectví na pražské konzervatoři. A hrál ve filmech. Převážně však menší role, protože se jaksi nehodil do budovatelsky laděných snímků.

Důstojný návrat

Role, které přežily, se ale pro Nového přece jen našly: Zamilovaný hrdina Pytlákovy schovanky (1949, Mac Frič), britský lord z Fantoma Morrisvillu (1966, Bořivoj Zeman), učitel vybraného chování ve Světácích (1969, Zdeněk Podskalský). A samozřejmě lidsky půvabný účetní Jan Koníček, nápadník tetičky v seriálu Taková normální rodinka (1971). To byla jeho poslední filmová role.

Oldřich Nový ale z plátna nikdy vlastně neodešel. Dokonce vstoupil i na plátna světová. Ve filmu Larse von Triera Tanec v temnotách se idol evropského muzikálu, o němž mluví hrdinka, jmenuje Oldrich Novy.