Sebevědomí je alfou omegou našeho životního štěstí. Pokud si zdravě důvěřujeme, můžeme prožívat vyrovnaný partnerský vztah a nebýt emočně závislé. Umíme si říci o vyšší pozici, více peněz a také se staráme o své tělo.

Jak naučit ženu, aby se měla ráda?

Základem práce na sebevědomí je odhalení příčin nízké sebedůvěry se specializovaným koučem. Říkám tomu základní “čistka hlavy”. Poté existuje takzvaný mentální trénink, který pomůže ženám v každodenní práci se sebevědomím. Mentální trénink přirovnávám k chození do posilovny. Ze začátku nemusíme zvládat tolik, jak bychom si přály, avšak je to jen otázkou času a píle, kdy se začnou dostavovat výsledky.

Co dělat, když nás v sebedůvěře sráží okolí?

Naše okolí na nás má obrovský vliv. Může nás inspirovat a pomáhat nám, anebo naopak srážet. Já osobně bych si vybírala přátele, kteří patří do té první skupiny. To je první krok. Dále bych mé kritiky asertivně požádala, aby se mnou určitým způsobem ne/jednali, a naučila se tak říkat svá přání i pocity. A pokud na to okolí nereaguje? Poté bych raději trávila více času o samotě, anebo s těmi, kteří mému životu dodávají radost a pohodu. Proč se potkávat s lidmi, kteří mě sráží?

Jaký vliv má sebevědomí na oblast partnerství a vztahů?

Jak se sama každý den přesvědčuji, velice zásadní. Pokud nemáme rády sebe, jak můžeme milovat a prožívat hezké s ostatními? Ženy, které mají nižší sebevědomí, často prožívají nerovnováhu v partnerském vztahu. Buď jsou příliš submisivní, přizpůsobují se, anebo trpí emoční závislostí, žárlivostí a přecitlivělostí na humor partnera. Stejně tak může mít nízké sebevědomí vliv na přátelské a pracovní vztahy. Pokud se jednoduše nemám ráda, nemohu být inspirací a oporou pro ostatní.

Má sebevědomí vliv na hubnutí a zdravý životní styl?

Ano, to má a poměrně významný. Pokud se nemám ráda, nemám ani chuť se sebou něco dělat, hýbat se a zdravě jíst. Když si o své fyzické schránce myslím, že je ošklivá, proč bych do ní dávala zdravé potraviny a pečovala o ni? Je mi jedno, že si z těla dělám “popelnici”. Často také hledáme v potravě a lenošení únik od negativní reality, a místo zdravého jídla a pohybu tak často volíme pohodu u televize a pojídání nezdravého.

Existuje nějaká první pomoc při nízkém sebevědomí?

Mým klientkám při prvních schůzkách dávám následující úkol. Každý den si ráno řekněte, s čím si uděláte daný den dobře. Může to být 10 minutek i hodina, záleží zcela na vás. Jděte na procházku, udělejte si masáž nohou, dejte si dobrý salát nebo příjemnou koupel s pěnou. Prostě cokoliv, co vás podpoří a ukážete tím sama sobě, že se máte ráda. My ženy máme tendenci dávat sebe na druhé místo a takzvaně se od sebe odpojujeme. A to je obrovská škoda. Když se budeme sobě věnovat každý den alespoň chvíli, můžeme onen ztracený kontakt zase najít.