Styl, hodnota, barva a kondice obuvi vypovídají na první pohled více, než si uvědomujeme. Lidi podle těchto vlastností ale podvědomě odhadujeme. A psychologové z University of Kansas míní, že jsme v tomto odhadování přesní na devadesát procent. Z bot lze určit nositelovu extroverzi či introverzi, liberální či konzervativní politické názory, emocionální stabilitu, vstřícnost, svědomitost a otevřenost.

„Boty mají praktický účel a také slouží jako neverbální klíč se symbolickým vzkazem. Lidé mají tendenci věnovat pozornost botám, které nosí druzí a oni sami. Boty mají obrovské množství stylů, designů a funkcí. Díky této pestrosti mohou vyjadřovat individuální vlastnosti. A zda to platí? My jsme zjistili, že ano,“ tvrdí autoři z Kansasu.

Co o vás prozradí nejnovější či drahé značky

Drahé boty patří lidem, kteří chtějí demonstrovat své bohatství, naleštěné a výrazné boty patří silně extrovertním povahám. Boty bez poskvrnky, i když nejsou nové, patří lidem svědomitým. Lidé, kteří jsou příjemní a vstřícní, nosí boty praktické a funkční, agresivní osobnosti si vybírají častěji boty kotníčkové a klidné povahy nosí boty vypadající nepohodlně.

Osoby trpící úzkostí z připoutání a bojící se o své vztahy s druhými, mají tendenci nosit nejnovější značky a o boty dobře pečují. To může být tím, že se tak obávají o svůj vzhled, aby předešli tomu, co si druzí o nich myslí. Liberálně smýšlející lidé nosí boty nenákladné, ošuntělé a hipísácké.

Co ale lidé ve studii z Kansasu neodhadovali správně, bylo to, že nejnudnější boty nosí lidé, kteří nedokážou tvořit vztahy. Jsou totiž odměření a potlačují své emoce a nezajímá je to, co si o nich druzí myslí.

A pozor také na předsudky. Ne vždy totiž design boty ladí s povahou a charakterem nositele. Ve společnosti jsou totiž jedinci, kteří vědí, že lidé podle bot soudí, a tak nosí boty, jimiž chtějí působit záměrně jinak, než kým ve skutečnosti jsou. Účelně si kupují obuv nabuzující dojem určitých vlastností, které ale ve skutečnosti nemají.