Ve skutečnosti nejste ani na saharských dunách, ani se nekocháte nekonečnou rovinou mongolské Gobi. Tělocvična berlínského střediska zvaného Sluneční jóga se stala prvním a největším studiem horké jógy v německé metropoli.

Označení horká je na místě. Občas se stane, že nováčci, kteří poprvé vstoupí do místnosti, kde panuje teplota vyšší než čtyřicet stupňů, instinktivně zalapají po dechu. Přesto je horká jóga, neboli bikram jóga, vhodná i pro ně. Díky všudypřítomnému vedru je trénink pro jejich klouby a svaly dokonce ještě šetrnější než jiné druhy cvičení.

Pracuje celý organismus

Bikram jóga je vhodná pro každého. „Lidé s nízkým krevním tlakem nebo akutními záněty by však měli být opatrní,“ upozorňuje Uschi Moriabadiová, která na Univerzitě aplikovaných věd o prevenci a péči o zdraví v Saarbrückenu vede katedru relaxace a skupinového cvičení.

Opatrní byste měli být, trpíte-li nízkým krevním tlakem a akutními záněty.

Opatrní byste měli být, trpíte-li nízkým krevním tlakem a akutními záněty.

FOTO: fotobanka Profimedia

Lidé sužovaní nízkým tlakem mohou v horku omdlít. Proto se musíte během cvičení pečlivě sledovat. Prostředí, v němž se vskutku pořádně zapotíte, má ale mnoho nesporných výhod. Významně snižuje nebezpečí, že se zraníte.

„Pojivové a svalové tkáně se stávají měkčími a pružnějšími, takže se pohybujete mnohem snadněji než ve studené místnosti,“ vysvětluje Moriabadiová. Při cvičení dochází ke zlepšení krevního oběhu, k okysličení celého organismu a k urychlení spalování tuků. Lidé, kteří horkou jógu pravidelně provozují, snadněji usínají, protože dýchají pomaleji a hlouběji.

„Zatímco při rekreačním běhu či plavání zapojíte do cvičení jen určité části těla, tady pracuje sto procent vašeho organismu, od kostí po kůži, od hlavy k palcům na nohou, včetně všech žláz a orgánů vašeho těla,“ tvrdí v knize Bikram jóga guru indické jógy Bikram Choudhury.

Právě on navrhl propracovaný soubor cvičení skládající se z 26 poloh, dvou dechových cvičení a provozovaný v teplotě vyšší, než je teplota lidského těla. Dnes pětašedesátiletý dolarový multimilionář zasvětil józe celý život. Když si jako mladík při vzpírání poranil koleno, prorokovali mu někteří zastánci tradičního západního lékařství, že už nebude nikdy chodit. Bikram již za půl roku v plné formě proháněl žáky v tělocvičně. Jeho jóga dosáhla takové obliby, že se dnes provozuje ve více než 700 centrech celého světa. Choudhury cvičitele tohoto stylu jógy, často označované podle jeho křestního jména, osobně školí.

Nejde jen o fyzické cvičení

Každá z póz připravuje tělo na následující polohu, takže se jejich pořadí nikdy nemění. Začíná dechovým cvičením vestoje, jehož úkolem je roztáhnout plíce. „Dívejte se upřeně na jeden bod v zrcadle a věnujte pozornost jenom sobě,“ říká Clemens, instruktor střediska, třídě. Už předtím tváře žáků zčervenaly a z podpaží jim stékají pramínky potu.

Při cvičení dochází ke zlepšení krevního oběhu. Rovněž urychluje spalování tuků.

Při cvičení dochází ke zlepšení krevního oběhu. Rovněž urychluje spalování tuků.

FOTO: fotobanka Profimedia

Každý týden se ve středisku sejde tisícovka zájemců, kteří si chtějí rozhýbat páteř, krk a ramena. Pochopitelně ani v bikram józe nejde jen o fyzické cvičení.

Cílem tréninku je především uklidnit mysl a vychutnat si duševní a fyzickou pohodu.
„Soubor cvičení je prostě nesmírně účinný: žádný jiný trénink vašemu organismu za hodinu a půl neprospěje víc,“ říká Christoph Mamat, kterému centrum Sluneční jóga patří. „To je samozřejmě výhodné pro obyvatele měst, kteří nemají mnoho času nazbyt.“

Hned po první poloze, nazvané půlměsíc, se trička a šortky žáků zalijí potem. Žák při ní stojí s nataženými pažemi, které střídavě pokrčuje. Během tréninku ztratí cvičenec až dva litry tekutiny, takže si s sebou musí brát velkou láhev vody. Navíc ještě před vlastním cvičením musíte organismus pořádně zavodnit.

Je čas pro mrtvolu

Začátečníci pociťují pozitivní změny už po dvou lekcích. „Je ale důležité cvičit jógu pravidelně. Když zajdete do tělocvičny jednou za tři týdny, nečekejte zázraky,“ připomíná Moriabadiová.

Při cvičení dochází ke zlepšení krevního oběhu. Rovněž urychluje spalování tuků.

Při cvičení dochází ke zlepšení krevního oběhu. Rovněž urychluje spalování tuků.

FOTO: Vladimír Plesník, Právo

Bikram jóga není od začátku do konce jen tělesná námaha. V polovině cvičení nastává čas vhodný pro polohu výstižně nazývanou mrtvola. Při ní cvičenec leží bez pohybu na zádech, veškeré napětí mizí a tok krve organismem se dostává do normálu. Celé cvičení zakončuje právě tato poloha. Jediné zvuky, které uslyšíte v místnosti kromě hlubokého dýchání, představuje praskání víček umělohmotných lahví, v nichž zbylo aspoň trochu nápoje.

Bikram jóga se stala v Evropě hitem. „Mnoho zájemců musíme odmítat, protože máme kapacitu naplněnou, přesněji řečeno přeplněnou,“ uzavírá Mamat.