Na jaře se začíná objevovat více druhů zeleniny a také zelené natě, které přinášejí do výživy člověka řadu důležitých látek. I proto je možné připravit tradiční velikonoční pokrmy tak, aby neutrpěla štíhlá linie a abychom vylepšili své stravování.

Velikonoční vajíčka

Ačkoli vejce bývají často zatracovaná, není potřeba z nich mít strach. A to ani kvůli cholesterolu. S vejci se to má totiž trochu jinak. Tuk, který je v nich obsažený (zejména ve žloutku), je tvořen převážně prospěšnými nenasycenými mastnými kyselinami. Velká část tuků patří po chemické stránce mezi fosfolipidy. Fosfolipidy mají velký význam pro nervovou a mozkovou tkáň a pro metabolismus cholesterolu.

Nejvýznamnějším fosfolipidem ve vejcích je lecitin. Díky vazbě cholesterolu na lecitin je cholesterol hůř vstřebatelný, proto se vajec nemusíte tolik obávat. Vejce, především bílek, je také skvělým zdrojem kvalitních bílkovin. Vaječná bílkovina dokonce slouží jako referenční bílkovina při srovnání výživové hodnoty bílkovin v jiných potravinách. Vejce jsou také bohatá na mnohé vitamíny a minerální látky. Z vitamínů rozpustných v tucích jsou ve významném množství zastoupeny vitamíny A, D a E. Z vitamínů rozpustných ve vodě se jedná zejména o vitamín B2, B6 a B12. Z minerálních látek je ve vejcích obsažen hlavně selen, fosfor a železo, ve žloutku se nachází zinek a vápník.

Ti, kdo se léčí s vysokou hladinou cholesterolu nebo dodržují redukční režim, by měli upřednostňovat bílky. V praxi to znamená, že vaječnou omeletu nebo nádivku připravíte z 1 celého vejce a dvou bílků, ze zbývajících žloutků můžete upéct třeba piškotový dort. Při tepelné úpravě vajec se pouze vyhněte smažení na tuku, protože přídavek tuku výrazně zvyšuje výslednou energetickou hodnotu a zhoršuje stravitelnost vajec.

Velikonoční nádivka

Do tradiční velikonoční nádivky neodmyslitelně patří zelené natě. Zelené natě jsou bohaté především na vitamín A a C, ve významném množství je zastoupen i vápník a železo. Využitelnost těchto minerálních látek je však nízká. Zelené natě se hodí i k ochucení tvarohových pomazánek, polévek, k posypání na chléb, do zapékaných jídel apod.

Při přípravě velikonoční nádivky se řiďte jednoduchým pravidlem – co nejméně tuku. To znamená především výběr libového masa (např. uzeného kuřecího masa) a šetřete tukem při vymazávání zapékací nádoby

Tabulka obsahu vybraných nutričních látek v zelených natích
Druh (100 g)Vitamín A
DDD (1 mg)
Vitamín C
DDD (100 mg)
Vápník
DDD (1000 mg)
Železo
DDD (10-16 mg)
Celerová nať6335107021,2
Cibulka s natí89575018,3
Kopr10 290105020
Pažitka24320  212086,3
Petrželová nať12465 132029,4
Špenát165453020,7

Sladká výslužka

K Velikonocům patří také dorty a další sladké pečivo. Pro letošní rok si zapovězte dorty s máslovým krémem a vyzkoušejte piškotový dort s pudinkovým krémem, ovocem a želatinou nebo tvarohový dort s ovocem. Pro koledníky namísto bonbonů a lízátek připravte perníčky z celozrnné mouky.

Piškotový dort s ovocem

Na dort budeme potřebovat: 1 piškotový dortový korpus, rybízovou zavařeninu, 1 balíček želé, 1 broskvový kompot, jahody nebo kuličky hroznového vína

Piškotový dort s jahodami

Piškotový dort s jahodami

FOTO: fotobanka Profimedia

Postup: Piškotový korpus rozřízneme a pomažeme džemem. Džemem pomažeme také vrchní část dortového korpusu. Po okraji rozložíme půlky okapaných broskví a do středu dáme jahody nebo hroznové víno. Podle návodu připravíme želatinu, nalijeme na ovoce a dáme do chladničky ztuhnout.

Borůvkový tvarohový dort

Musíme mít připraveno: 500 g mražených borůvek, 500 g netučného měkkého tvarohu, 200 ml polotučného mléka, 3 lžíce moučkového cukru, 1 vanilkový cukr, 2 lžíce želatiny, 1 balíček dětských piškotů, nízkotučná šlehačka ve spreji na ozdobení

Borůvkový tvarohový dort

Borůvkový tvarohový dort

FOTO: fotobanka Profimedia

Postup: Mléko trochu ohřejeme, dáme do něj želatinu a necháme trochu nabobtnat. Tvaroh, cukr, vanilkový cukr a rozpuštěnou želatinu ušleháme do hladkého krému. Oddělíme polovinu krému a všleháme do něj rozmražené borůvky. Dno dortové formy vyložíme piškoty, na ně dáme bílý krém a opět vrstvu piškotů. Následuje borůvková vrstva, do které nepravidelně zapícháme zbývající piškoty. V lednici necháme ztuhnout a před podáváním zdobíme šlehačkou.

Inspirace jídelníčkem našich předků

Pro letošní rok se také inspirujte jídelníčkem našich předků a zařaďte do svého jídelníčku naklíčené luštěniny a obiloviny. Příkladem takového pokrmu je pučálka a pražmo.

Klíčky hrachu

Opražený naklíčený hrách je pochoutka

FOTO: fotobanka Profimedia

Pučálka se připravuje z naklíčeného hrachu, který se pak opraží na malém množství másla a ochutí solí a pepřem. Možností je i sladká varianta s cukrem a skořicí. Pražma se připravuje stejným způsobem, ale jako surovina se používají naklíčená obilná zrna.