Hlavní obsah

Herec Daniel Day-Lewis: Každého chlapa děti změní

Právo, Jana Rovenská

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Přesvědčit svérázného Brita, aby kývl na roli, je pro filmové tvůrce vždycky tvrdý oříšek. Například o postavě v muzikálu Nine nechtěl Daniel Day-Lewis, držitel dvou Oscarů, zprvu ani slyšet.

Foto: archiv, Právo

Roli v muzikálu Nine mu zpříjemnily přitažlivé hollywoodské herečky Penélope Cruzová (vlevo) a Marion Cotillardová.

Článek

„Pominu to, že neumím zpívat, ale hlavně se nám to nehodilo doma. Moje žena Rebecca právě dokončovala režírování filmu Soukromé životy Pippy Lee v americkém Connecticutu, kde jsme se s dětmi na tři měsíce usadili, takže jsme o dalším stěhování nechtěli ani přemýšlet. A mně se po dramatu Až na krev (2008) ještě nechtělo do práce. To by ale režisérem Nine nesměl být Rob Marshall. Ten by opravdu umluvil mrtvého. Byl to předem ztracený boj,“ směje se dvaapadesátiletý Daniel.

Sólo se Sophií Lorenovou

A tak, i když režisérovi opakoval, že jedinou zkušenost se zpíváním má jako kluk ve sboru v irském kostele, a nabízel mu za sebe jiná herecká jména, Rob trval na svém. Nezapomněl Danielovi zdůraznit, že pro film získal i slavnou Sophii Lorenovou a Judy Denchovou a ještě k tomu přihodil další čtyři hollywoodské krásky. Nakonec tedy výzvu ztvárnit slavného italského maestra Guida, kterého ve Felliniho původní klasice 8 a půl hrál Marcello Mastroianni, Daniel přijal.

Foto: archiv, Právo

V dramatu Až na krev bravurně zahrál živořícího horníka, který se vypracuje na krutého ropného magnáta.

„Na rozdíl od mých samotářských postav jsem byl neustále obklopen úžasnými herečkami – na sólo se Sophií nezapomenu do smrti. Role mě vtáhla do světa, který jsem jako herec neznal. A myslím si, že každý, kdo dělá tvůrčí práci, se ve středním věku sám sebe ptá, jestli může ve své profesi ještě něco nabídnout. Měl jsem proto strašné obavy, jestli to zvládnu, ale nakonec na mě ten strach paradoxně působil jako afrodiziakum,“ přiznává.

Podle kritiků se role zhostil s bravurou sobě vlastní. „Jeho Guido Contini mluví a zpívá s výrazným italským přízvukem, čímž dokáže bavit diváky po celý film, v hudebních číslech je sice znát, že není rodilým zpěvákem, to ale vynahrazuje teatrální artikulací,“ psali pochvalně.

Před Posledním mohykánem žil v lese a vyráběl kánoe

„Pravda je, že kdybych neuměl obstojně italsky, tak bych na Guida nekývl, to byla výhoda pro obě strany,“ dodává herec, o kterém se ví, že je perfekcionista, že se pokaždé tak hluboce ponoří do role, že se z ní dlouho nemůže vzpamatovat.

Foto: Profimedia.cz

V Posledním mohykánovi (1992) si jako Sokolí oko nezadal s indiány.

Když se učil psát nohou pro roli ochrnutého irského umělce v dramatu Moje levá noha, zlomil si dvě žebra, před natáčením Posledního mohykána žil nějakou dobu sám v lesích a naučil se dělat kánoe.

Aby zvládl co nejlépe tyranského naftaře ve filmu Až na krev, četl měsíce stohy korespondence z období ropné horečky. Na Danielovo zapálení pro roli vzpomíná i Martin Scorsese, se kterým si Day-Lewis zopakoval spolupráci v Gangách New Yorku.

„Je nesmírně tvrdohlavý. Byl nastydlý, ale dál hrál řezníka Billa Cuttina jen v tenkém dobovém plášti. Pak musel brát antibiotika.“

I Rebecca, která ho režírovala v Ostrově samoty, s ním má stejné zkušenosti. „Na dobu natáčení se od nás prostě odstěhoval a žil sám jako poustevník, stejně jako ústřední hrdina,“ vzpomíná.

Syn básníka  Cecila Daye-Lewise

Daniel přiznává, že je těžký introvert, a proto ani ve škole nepatřil k nejoblíbenějším žákům. Vyrostl v Londýně, kde ho považovali za outsidera, protože byl po otci napůl Ir a po matce napůl Žid. A tak místo toho, aby se stýkal s vrstevníky, žil sám se svým bohatým vnitřním životem, ovlivněným bujnou fantazií. Už samotná skutečnost, že vyrůstal ve stínu známého otce, slavného irského básníka Cecila Daye-Lewise, ho svým způsobem poznamenala.

„Byl jsem na něho sice nesmírně hrdý, ale současně to ve mně vyvolávalo plachost. Na dobu dospívání ale přesto vzpomínám rád. Otec s námi trávil hodně času u příbuzných v Irsku, a to mě naučil milovat,“ prozrazuje anglický herec, který má i irské občanství.

Skoro sto devadesát centimetrů vysoký Daniel nikdy neměl nouzi o ženy a dokázal, že má dobrý vkus. Chodil například i s Julií Robertsovou a Winonou Ryderovou. Na začátku devadesátých let žil pět let s půvabnou francouzskou herečkou Isabellou Adjaniovou, se kterou má třináctiletého syna Gabriela. V devětatřiceti se při natáčení filmové adaptace hry Arthura Millera Čarodějky ze Salemu zamiloval do jeho dcery Rebeky. Léto prožili na otcově farmě v Connecticutu a od té doby jsou spolu. Mají jedenáctiletého Ronana a sedmiletého Cashela.

Foto: Profimedia.cz

Ve filmu Gangy New Yorku (2002) mu zdárně sekundoval Leonardo DiCaprio. Za řezníka Billa Cuttina dostal třetí nominaci na Oscara.

V roce 2002 si koupili byt i v New Yorku na Manhattanu, ale do Evropy se s dětmi často vracejí. Na syny je Daniel pyšný. Také pro něj není problém vyměnit natáčení za hlídání ratolestí. „Měl jsem je dost pozdě. A každého chlapa, i když to nepřizná, děti změní. Mě otcovství zcela uchvátilo.“

Čím se (ne)může pochlubit

V roce 1989 hrál v Londýně Hamleta. Scéna, při které mluví s mrtvým králem, ho natolik rozrušila, že začal mít halucinace, že mluví s vlastním otcem. Od té doby se na jeviště nevrátil.

V muzikálu Nine ho rozmazlovaly Sophie Lorenová, Marion Cotillardová, Penélope Cruzová, Nicole Kidmanová, Judy Denchová a Kate Hudsonová. 

V roce 1990 dostal první zlatou sošku za drama Moje levá noha, v roce 2008 k ní přidal další za snímek Až na krev.

Muzikál Nine je teprve jeho dvacátým snímkem, filmy si, jak říká, dávkuje jako drogu.

Je nesmírně zručný. Umí vrhat nože, uživil by se i jako truhlář nebo švec.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám