„Ten korzet mi čouhá z výstřihu a kazí šatům tajli,“ krčila nespokojeně nos Američanka Mary Phels Jacobs na zkoušce rozevláté večerní róby, jíž hodlala oslnit na jednom z newyorských bálů. Dlouho neváhala, sešila dva kapesníky a kolem ňader je upevnila růžovými stuhami. Na plese se stala okamžitě středem zájmu všech pánů, kteří mohli na její přirozeně se vlnící hrudi nechat oči. Zajímaly se ale také dámy, a to velmi. I jim se totiž už zajídaly neprodyšné korzetové krunýře.

2 000 diamantů

Odvážná Mary požádala po roce na podprsenku o patent a ten prodala Warner Brothers Corset Company. Pro firmu to byla geniální investice. Směšných 1 500 dolarů, jež od nich Mary za svůj nápad dostala, se za 30 let výroby podprsenek obrátilo v desítky miliónů. A nejspíš se Mary pak obrátila v hrobě nad zprávou, že nejdražší model na světě od společnosti Victoria Secret, osázený 2 000 diamanty, přijde na 132 milióny korun.

Rozšíření podprsenek pomohla paradoxně I. světová válka. Když do ní roku 1917 USA vstoupily, rozjela se v zemi kampaň proti korzetům. Jejich výroba totiž spolykala spoustu železa, jež chybělo ve zbrojním průmyslu. A tak si americké vlastenky začaly pořizovat podprsenky. Prý tím hospodářství USA získalo 28 000 tun železa.

Jako na houpačce

I když se podprsenky nosí už 100 let, průzkum časopisu Which? zjistil, že 80 procentům nositelek správně nesedí, protože si je neumí dobře vybrat. Navíc má hodně žen poprsí asymetrické, obvykle s větší levou stranou. Výrobci podprsenek dokonce tvrdí, že určení správné velikosti a zkoušení jsou stejně náročné jako při nákupu bot.

Podprsenka procházela historií jako na houpačce. V 50. letech 20. století se plocha košíčků zvětšila a výrazně zešpičatěly. V 70. se zmenšily a přišla tělová barva, 80. léta chodila bez, 90. rozezněl hit push-up systému.

Podprsenka se vždy považovala za symbol emancipace, islámští fundamentalisté ji dokonce zakazovali jako ďáblův výmysl. V 60. letech je zase ortodoxní feministky pálily jako atribut ženské podřízenosti mužům.

Přesto tenhle intimní kousek prádla zvítězil na celé čáře. Dnes má podle průzkumů u nás každá žena v šatníku průměrně šest podprsenek.