Nejbezpečnější variantou je omezit pohyb na přímém slunci co nejvíce. Pokud to nelze, vyvarujte se pobytu na slunci alespoň v době mezi 11.–15. hodinou, kdy je UVB záření atmosférou nejméně filtrováno, protože dopadá ze slunce na zemský povrch skrze atmosféru její nejmenší tloušťkou.

Pokud se přeci jen musíte pohybovat na slunci, pak vám odborníci doporučují chránit svou pokožku minimálně správným oblečením a přípravky s ochrannými faktory.

Ne každé oblečení chrání proti ultrafialovému záření stejně kvalitně. Záleží na druhu použitého materiálu, barvě vláken, struktuře tkaní, stáří látky, opranosti, suchosti nebo vlhkosti apod. Proto je nejlepší, když pro plánovaný pobyt na slunci, ať již při práci nebo při rekreačních aktivitách, zvolíme plážové oblečení z certifikovaných tkanin, které mají přímo deklarován stupeň ochranného faktoru (UPF) proti UV záření.

Jak se zorientovat v přípravcích proti slunění?

Většina přípravků je označena tzv. SPF faktorem, který uvádí jaká část ultrafialového záření se při jeho použití dostane do kůže. Tak např. faktor 10 propustí do kůže 1/10 ultrafialového záření a zjednodušeně řečeno prodlouží váš pobyt na slunci 10krát při vzniku stejných škod (např. zčervenání) jako bez použití tohoto faktoru.

Analogicky faktor 20 propustí do kůže 1/20 ultrafialového záření, ochrání nás tedy před 95 % dopadajícího záření, faktor 50 nás ochrání před 98 % záření, faktor 100 před 99 % atd. Protože rozdíl mezi padesátkou a stovkou je zanedbatelný, používá se podle nového doporučení označení velmi vysokých faktorů pouze jako 50+.

Pro nejlepší účinky je nutné dodržovat určité zásady
1) prostředek nanášíme v dostatečném množství a minimálně 20 minut před pobytem na slunci
2) Aplikaci přípravků během dne několikrát opakujeme, nejlépe každé 2 hodiny, faktor totiž odplavuje pot a některé chemické faktory ztrácejí při přeměně ultrafialových paprsků na teplo své ochranné vlastnosti.
3) Při koupání je nutné nanášet prostředky označené jako water-resistant každých 40 minut a water-proof každých 80 minut.
4) Děti do jednoho roku věku na slunce vůbec nepouštíme.

Ochranný faktor je dobré volit i podle nadmořské výšky

Pro běžné každodenní přecházení po městských ulicích by měl mít člověk ošetřenu kůži faktorem minimálně 6, ale lépe až 15.

"Stoupáme-li do hor, s každými 300 metry se zvýší intenzita ultrafialového záření o 4 %, se zvýšením dávky záření musíme počítat také při odrazu od vodní hladiny nebo sněhu. S přibližujícím se rovníkem stoupá dávka UV záření – např. ve srovnatelné nadmořské výšce na polárním kruhu je množství ultrafialového záření při jasném slunečném dnu ve stejnou denní dobu a ročním období 5krát nižší než v tropické oblasti," vysvětluje dermatolog Prof. MUDr. Petr Arenberger.

Lidé by dále měli volit intenzitu ochranného faktoru i podle svého fototypu.

foto: Novinky

1. Eucerin - Voděodolný sprej na opalování Age Protecting SPF 20 - Lékařsky prověřená účinná ochrana před slunečním zářením pro citlivou pokožku. Voděodolný. Bez barviv a parfemace. 2. Garnier Transparentní ochranný gel střední ochrana OF 20 - Nemastné, voděodolné složení, s chladivým efektem. Nezanechává bílé stopy, rychle se vstřebává. 3. Lavera - Opalovací mléko ve spreji Havaj SPF 20 - sprej s exotickou vůní a lehce roztíratelnou pečující emulzí - hydratují. 4. Ochranná fluidní emulze (CS Ecran Ultra - Fluide SPF 50+) - emulze pro velmi exponované partie obličeje, krku, vrchní části hlavy a rukou obsahující termální vodu. 5. Weleda -Ochranný sluneční krém UVF 20 - produkt příjemně svěže a letně voní. Působí ihned po nanesení. Krém je voděodolný a je vhodný pro citlivou dětskou pokožku. 6. L´0réal Solar Opalovací sprej OF20 - transparentní sprej, proti spálení pokožky sluncem. Nelepí a nezanechává bílé stopy.