Navíc nad námi obvykle dohlíží odborně vzdělaní lidé a je to lepší než se doma nutit do kliků a shybů. Neděláme-li je správně, můžeme si ublížit. Zato díky trenérově stálé korekci správnosti provedení cviků se postupně naučíme důležité základy a časem se zbavíme všech chyb.

Účinná posilovna

Postavu si vytvarujeme také v posilovnách. Sedavý způsob života má na svědomí, že nám ochabují nenamáhané partie. Na nápravu tohoto nešvaru je posilovna přímo ideální. Jednou dvakrát týdně po hodince a do tří měsíců vidíme výsledky.
Je dobré si na dva měsíce zaplatit trenéra.

Každý máme nadbytečná kila jinde. Někdo potřebuje zpevnit horní část těla, jiný břicho a nebo třeba ruce - bicepsy i tricepsy. Na všechno jsou speciální cviky a trenér nám připraví osobní sestavu přesně podle toho, co potřebujeme zpevnit.

Navíc ohlídá, abychom cvičili správně a neublížili si. Naučí nás ovládat posilovací stroje, správně dýchat a rozvrhnout si hodinu. Mezi sériemi posilovacích cviků je důležité také protahování skrácených svalů, nebo svalů, které k tomu mají sklon.

Aby nám plavky slušely jako těmto manekýnkám, měly bychom, dámy, pravidelně cvičit. Aby nám plavky slušely jako těmto manekýnkám, měly bychom, dámy, pravidelně cvičit. foto: Právo/Litex, Profimedia.cz

Ideální je chodit do posilovny jednou až dvakrát týdně. S sebou stačí mít potřeby na sprchování, cvičební úbor, ve kterém se dobře cítíme, sportovní obuv určenou do tělocvičny, eventuálně čelenku a ještě jeden ručník, který si dáváme na stroje z ohleduplnosti vůči ostatním. Nezapomínejme také na láhev s vodou.

Hodinu před návštěvnou posilovny bychom neměli jíst, ale ani cestou domů není správné doplnit si ztracené kalorie nevhodným jídlem. Nejlepší je mít v tašce nebo batohu banán, jablko, müsli tyčinku.

Aby nás pohled do zrcadla těšil

Každá hodina v posilovně je jiná, začátek a konec jsou naopak pokaždé stejné. Napřed se totiž musíme rozehřát. Nejlépe na rotopedu nebo stepperu, ale někdo si rád zaběhá i na trenažéru. Touto čtvrthodinou pobyt ve fitness centru nejen začínáme, ale také končíme.

Jakmile aerobním cvičením vypotíme první kalorie, jde se na žíněnku, kde si připravíme tělo na posilovací stroje. Sérii cviků, které nás trenér naučí, už nikdy nezapomeneme a budou se nám hodit po celý život.

Přínos hodiny cvičení

Posílení a vytvarování celého těla.
Vylepšení kondice a ztráta přebytečných kil.
Odstranění nepříjemných bolestí.
Vyrovnání svalových dysbalancí - posílení slabých svalových skupin a ovolnění těch přetížených.
Zlepšení správného držení těla.
Postupné osvojení vhodných léčebných cviků pro domácí použití.

Efektu na strojích, které se nám budou zpočátku zdát jako něco šíleného a složitého, se dosahuje nejen správným držením těla a dodržováním sérií cvičení, ale také přidáváním zátěže. I to je důvod, proč nešet řit na trenérovi. Ohlídá, abychom ji měli úměrnou k naší fyzičce.

Cvičení na strojích je docela příjemná záležitost. Při správném dýchání a soustředění na procvičované partie těla je časem radost zjišťovat, jak nám to jde lépe a lépe. V posilovnách bývají všude zrcadla. Zpočátku se do nich díváme neradi. Pohled na vlastní velký zadek nebo tlustá stehna je dost tristní. Ale zakrátko už to tak strašné není.

Ilustrační foto...Časem s chutí koupíme sportovní soupravu a radujeme se při zvedání činky před zrcadlem, jak nám to už sluší. Mimochodem, cviky s činkami můžeme velmi brzy zařadit do domácí rozcvičky.foto: Právo/Litex, Profimedia.cz

Pro ty, které jsem nepřesvědčila a chtějí cvičit i nadále sami doma, doporučuji knížku od Evy Blahušové nazvanou Wellnes, fitness. Mimo jiné se dozvědí, jak které cviky provádět, aby si neublížili.

Dlouhé štíhlé svaly, ohebné tělo a ještě psychickou pohodu můžeme získat cvičením nazvaném podle svého tvůrce Josepha Pilatese. Jde o sérii asi 500 cviků na podložce, prováděných s důrazem na správné dýchání. Chce-li někdo cvičit sám, může si koupit knihu, VHS nebo DVD.

Výhody práce s trenérem
Na strojích si neublížíme
Naučíme se je správně ovládat
Osvojíme si rozvrh hodiny
Můžeme si nechat sestavit odpovídající jídelníček
Zjistíme, jak si zařídit posilovnu doma

Podle DVD se dá cvičit i power jóga. Podobá se józe, ale není tak striktní a důsledná ve filozofii a pravidlech, které klasická jóga vyžaduje. A kdo se chce józe věnovat, dostane dobrý základ.

Kdo chce na své postavě vidět účinek co nejrychleji, může zkusit spinnig. Je to velmi efektivní skupinové cvičení na stacionárních kolech řízené trenérem. Při jedné pětačtyřicetiminutové lekci se zbavíme 400 až 600 Kcal, což je 12 x víc než při aerobiku. Centra spinningu jsou v celé republice.