Na módu se ale nezaměřila hned. Vystudovala střední ekonomickou školu a uvažovala o vysoké zaměřené buď na zahraniční obchod, jak si přáli rodiče, nebo na sport, kterým se v té době aktivně zabývala. Nakonec zasáhla náhoda. Místo na vysokou nastoupila na mateřskou dovolenou a po ní už u módy zůstala definitivně.

Jen si postupem let ověřila, že nestačí navrhovat modely a připravovat přehlídky. Módní návrhářka musí mít ekonomické nadání, aby dokázala své modely prodat, a výdrž vrcholových sportovců - jinak by v konkurenci neobstála.

Koho obléká

Podnikat začala ještě před rokem 1989, když cenový úřad přestal schvalovat tvorbu cen. "Na jednu stranu jsem to měla jednodušší, protože nebyla prakticky žádná konkurence, ale na druhou složitější, protože mi chyběly potřebné zkušenosti a kontakty," vzpomíná.

Založila malou firmu, navrhovala dámské a několik let i dětské modely a tým domácích švadlen je vytvářel. "Dnes mám vývojové středisko, na zhotovování modelů uzavírám smlouvy s výrobními provozy a mám i vlastní minitovárničku."

Podnikání je podle ní neustále se měnící a vyvíjející svět. "Za sebou máte obrovské zkušenosti, mnohdy draze zaplacené, a před sebou další a další cíle. Nikdy vlastně nevíte, co vás ještě čeká, a to je právě na životě nejkrásnější," usmívá se Helena Bedrnová při pohledu nazpátek.

Vlastní síť obchodů

Začínala s jedním malým obchůdkem, dnes jich má celou síť. Dva v Praze, po jednom v Chomutově, Hradci Králové a ve Znojmě a pak propůjčuje své jméno deseti obchodům, které doplňují její modely i jinými značkami - ve Vinohradském pavilónu v Praze, ve Spektru v Průhonicích, v Olomouci, Ostravě, Kolíně, Plzni, Liberci, Zlíně, Mladé Boleslavi a v Českém Brodě.

"Produkuji výhradně pod svým jménem, od letošního podzimu chystám novinku - minisérie kreativních modelů, které ponesou můj podpis," prozrazuje.

Hlavní produkce pod jejím jménem se skládá ze tří podskupin: BASIC jsou modely, které nepodléhají tolik módním trendům a prodávají se celoročně. AKTIV zahrnuje módu pro volný čas a EXCLUSIV náročnější modely z dražších materiálů. Nabídka se neustále proměňuje a doplňuje, prakticky každý týden jde do výroby kolekce 10 až 15 nových modelů. Maximum je 50 kusů od jednoho modelu, a to ještě v různých barvách a velikostech.

Češky moc neexperimentují

Velikosti se pohybují od 36 do 52, ale ne každý model je k dispozici ve všech. "Snažíme se i odvážné mladistvé modely vyrábět ve větších velikostech, protože už dávno neplatí, že mladé ženy jsou štíhlé a zralé silnější. Jsem ráda, že dnešní dívky se už tolik nezhlížejí v nezdravě hubených modelkách a herečkách. I když mají nějaké kilo navíc, mohou být krásné a sebevědomé.

Není nic smutnějšího než žena, která se zakrývá od hlavy až k patě jen proto, že má nějaký komplex," podotýká návrhářka. "Zákaznice, která se u mne obléká, je inteligentní žena, která už v životě dosáhla určitého postavení a potřebuje za všech okolností vypadat dobře. Většinou preferuje elegantní klasický styl se sportovními prvky a bez ohledu na věk si potrpí na mladistvou módu," popisuje bez zaváhání. Zaměřuje se tedy především na byznys módu a obléká právničky, manažerky či podnikatelky.

"České ženy jsou krásné a je škoda, že v módě většinou příliš neexperimentují. Proto mne těší, že při svých konzultacích mohu svým klientkám poradit, jak by mohly být ještě krásnější. Od letošního roku mám navíc možnost je přivítat v novém prostředí image studia 3003, jehož jsem se stala spoluzakladatelkou."

Móda bude v módě

Bylo by naivní domnívat se, že módní návrhářka jen kreslí návrhy nových modelů. Helena Bedrnová si připravuje prakticky na každý den přesný plán.

"Jednou týdně mám konzultační hodiny, na které se klientky objednávají třeba půl roku dopředu. Další den je vyhrazený pro firemní záležitosti - porady, zkoušky, plánování atd. Do jednoho dne se snažím situovat všechny obchodní schůzky tak, aby na sebe pokud možno navazovaly. Volnější mívám jedině pátky, na které si domlouvám jen pohodové akce," popisuje podnikatelka svůj pracovní týden.

V poslední době trávila hodně času kolem vybudování dvou nových obchodů a mezitím stihla představit vlastní parfém Mystic, který si nechala vytvořit přímo na míru.

Když i počítač kritizuje

A kdy má vlastně čas navrhovat nové modely? "Navrhuji prakticky pořád, protože každý týden jdou do výroby další kolekce. Naštěstí už nemusím kreslit tužkou na papír. Můj kamarád Jakub Lukáš pro mě vymyslel speciální počítačový program, jehož součástí je celá databáze mých modelů a střihů. Je tak dokonalý, že mě dokonce upozorňuje, abych se nezdržovala s oblečením, které je neprodejné," usmívá se Helena a dodává, že si stejně umí prosadit svou, když je o správnosti svého rozhodnutí přesvědčená.

Dalším důležitým okruhem její činnosti je příprava módních přehlídek. "Pořádám módní přehlídky na objednávku a dvakrát ročně autorské přehlídky pro danou sezónu. Aktuální nabídku pak klientky najdou na našich internetových stránkách."

Ostře sledovaná konkurence

Pokud chce návrhářka uspět v konkurenci, musí neustále sledovat módní trendy, nenechává nic náhodě. "Často jezdím do Itálie, která je podle mne kolébkou módy, a nakupuji tam doplňky, jež prodávám v našich obchodech společně se svými modely. Navštěvuji módní veletrhy, sleduji Fashion TV, televizní kanály, které přenášejí přehlídky světových návrhářů, a odebírám snad všechny naše i zahraniční odborné časopisy. Sleduji nabídku ostatních značek a neodpustím si nikdy proběhnout nákupním centrem, abych zmapovala, jakou má konkurence cenovou politiku, jaké využívá materiály a technologie..." přiznává.

Oslava ženskosti

A jaká móda nás čeká na podzim? "Po dlouhé době bude móda zase v módě, protože velkou inspirací je styl 80. let. Podzim by tedy měl být oslavou ženskosti, která se projeví typicky ženskými prvky, jakou jsou například nabírané rukávy nebo zdůrazněné pasy.

Bude převažovat šedá ve všech svých odstínech, doplněná výraznou fialovou, růžovou, královskou modrou a hlavně červenou.

Stále aktuální jsou i metalické barvy -stříbrná a zlatá," podotýká návrhářka.

Kreativní v práci i v životě

Život je jako misky vah - na jedné straně musíte dávat, abyste si na straně druhé mohli něco vzít. Helena Bedrnová šla za svým snem, občas i tak trochu na úkor svého soukromí. Její dcera Petra dospěla, ani neví jak. Naštěstí byla vždycky bezproblémové dítě, které mamince potíže spíše pomáhalo řešit, než by je způsobovalo.

Talentovaná dcera

"Uvědomuji si, že musela být odmalička velice samostatná. Dokonce se záhy naučila vařit, uklízet a žehlit, protože jsem měla na rodinu opravdu málo času. Na rozdíl ode mne miluje pořádek, zatímco já jsem od přírody kreativní a ve svém chaosu se vyznám," usmívá se maminka při vzpomínce na milovanou dceru.

Petra vyrůstala uprostřed mámina podnikání a tak není divu, že po základní škole zamířila na oděvní průmyslovku. Po maturitě se jí podařilo udělat přijímací zkoušky na Vysokou školu textilní v Liberci a letos už nastoupila do druhého ročníku.

"Hodně mi pomáhá i v práci. Má organizační talent a skvělý vkus, určitě najde uplatnění v oděvní sféře, ať už ve výrobě nebo v obchodě. Nabízela jsem jí, ať zkusí připravit vlastní módní přehlídku, ale na rozdíl ode mne k návrhářství neinklinuje," vypráví pyšná matka, která rozhodně nevypadá na to, že by měla dospělou dceru.

Krásná v popisu práce

"Na seminářích Wenche Schneider i na dalších kurzech v rámci Image Institutu jsem se naučila, že vzhled je osobní vizitkou člověka, jejímž prostřednictvím komunikuje s okolním světem. Vizitka by měla odpovídat našemu životnímu stylu a práci, kterou děláme. Nemůžu si obléknout tepláky a radit klientce, jak si má přeorganizovat šatník a změnit svůj styl," vysvětluje Helena a dodává, že základem všeho je pozitivní myšlení a dobrá nálada.

"V mládí jsem aktivně sportovala, dnes už mě k tomu můj osobní trenér Filip musí občas trochu nutit. Naštěstí nepiji alkohol ani nekouřím, takže z pleti nemusím odstraňovat různé škodlivé látky." Řadu let pravidelně používá přírodní přípravky péče o pleť značky Kosmetika Capri - dokonce před časem byla její tváří. Dvakrát týdně chodí ke kadeřnici Kláře Holečkové, kolegyni ze Studia 3003.

"V mém šatníku je zhruba 90 procent modelů z produkce naší firmy - něco jsou originály, které jsem navrhla pro sebe, ale nosím i oblečení, jež se prodává v obchodní síti. Mám takovou zásadu - když zařazuji model do výroby, sama sebe se ptám, jestli bych si ho oblékla. A pokud odpovím ano, může se začít vyrábět."

Nakupuje ale i u konkurence, přinejmenším oděvní doplňky. "Hodně zkušenosti jsem získala, když jsem působila jako stylistka v televizním pořadu Vypadáš skvěle, v němž jsme vybírali oblečení od různých značek."

Touží po odpočinku

Helena Bedrnová se ráda rozhlíží kolem sebe a pozoruje, jak chodí ženy oblékané. "Před časem jsem obdivovala krásnou siluetu kabátu, a když se jeho majitelka otočila, uvědomila jsem si, že byl součástí jedné z mých kolekcí," směje se. Její práci ale oceňují i ostatní. "Těší mě, že jsem mohla předvést své modely na veletrzích v Paříži a v Miláně. Ale za svůj největší úspěch považuji, že mám pořád dostatek energie a nápadů a že se mi daří uchovat si nadhled."

"Mám za sebou velmi náročné období, kdy jsem budovala obchod. Proto bych teď chtěla víc odpočívat a užívat si pocit, že se mi podařilo to, o čem jsem snila. Koncem září bych měla jet pracovně do Itálie a ráda bych cestu spojila s pobytem u moře, abych načerpala sílu ze sluníčka," přiznává úspěšná podnikatelka, která 12. září slavnostně otevřela svůj zatím poslední nový obchod a nové image studio v obchodním centru v Praze 4.

Po návratu z dovolené ji mimo jiné čeká filmový festival v Novém Městě nad Metují, pro který připravuje zahajovací módní přehlídku na téma osmi uváděných filmů. "Začínám také pracovat na autorské módní přehlídce pro podzim a zimu a na dalších projektech, o nichž bych ještě nerada mluvila, abych je nezakřikla."

Bude rentiérkou?

Každý z nás má někdy pocit, že by nejraději od všeho utekl. "Kdo ví, možná firmu jednou prodám a stane se ze mě rentiér. To by se mi líbilo. Ale vážně, mám výborný tým spolupracovníků, takže se na něj mohu spolehnout a dovolit si odjet třeba na dvoutýdenní dovolenou. Moji zaměstnanci pracují stejně dobře i beze mne. Začala jsem koketovat s myšlenkou, že bych do tvůrčího týmu začlenila jednoho nebo dva mladé návrháře, kteří by se podíleli na návrzích modelů. Ale zatím to ještě nemám domyšlené."

Nápadů má Helena Bedrnová naštěstí stále dost, takže se zaměstnanci o práci rozhodně bát nemusí, stejně jako několik tisíc stálých klientů o nové kolekce.

O peníze nejde v první řadě

Značkové oblečení může být v době second handů pro někoho luxusem, ale Helena Bedrnová rozhodně odmítá myšlenku, že by móda byla pouze záležitost financí. "O módě musíte přemýšlet. Nenakupovat nahodile podle toho, co vám zrovna padne do oka, ale vždycky zvažovat, jestli model opravdu budete nosit a zda k němu máte potřebné doplňky. Stačí pět základních spodních oděvních součástí a ke každé z nich pět vrchních a máte variabilní komplety, s nimiž vystačíte minimálně po celou jednu sezónu.

Celý šatník tak můžete pořídit mnohem levněji. Když navíc třeba nějaký obyčejný top doplníte výrazným šperkem, rázem budete vypadat zajímavě," radí návrhářka. Důležité je uvědomit si, jak chcete působit na svoje okolí a jaký styl vám nejvíce vyhovuje. Podle Heleny Bedrnové s tím naše ženy zatím úspěšně bojují, mají snahu naučit se dobře oblékat a jsou už mnohem víc než v minulosti ochotny investovat nejen do svého šatníku, ale i do odborného poradenství.

Optimalizace šatníku podle Heleny Bedrnové

Vaše skříň přetéká oblečením, a přesto nemáte co na sebe? To je nejvyšší čas přistoupit k optimalizaci šatníku.

* Začněte tím, že otevřete skříň a vyřadíte všechno, co vám nesedí a co jste už rok nevzali na sebe. Delší dobu mohou v šatníku zůstat jen opravdu kvalitní, nadčasové věci.

* Nepoužitelné kousky je nejlepší vyhodit, rozdat nebo uspořádat výměnnou burzu s kamarádkami.

* Pak se pokuste vybrat pět použitelných spodních součástí, tedy kalhot a sukní, a ke každé z nich přiřadit pět vrchních součástí a další doplňky. Digitálním fotoaparátem vyfotografujte každou kombinaci zvlášť, a pokud v ní něco chybí, položte si tam místo toho lístek s poznámkou.

* Pořád přemýšlejte o tom, k čemu se vám bude nový model hodit a jestli k němu máte všechny potřebné doplňky.

* Zavolejte své kamarádce - takové, která vám nezávidí a dokáže objektivně říct svůj názor - a všechno oblečení si za její asistence vyzkoušejte. Požádejte přítelkyni, aby vás v novém outfitu vyfotila. Je lepší dívat se na fotografie než do zrcadla. Získáte určitý nadhled a lépe posoudíte, jak vám oblečení sluší.

* Na závěr vyberte ty nejlepší varianty a z těch si vytvořte svůj malý osobní fotobook, který si uložíte do skříně. Když pak ráno přistoupíte ke skříni, nalistujete nejvhodnější outfit a nebudete muset přemýšlet, co si obléknout a s čím to zkombinovat.

* "Tento systém optimalizace šatníků doporučuji všem ženám pro zvýšení sebevědomí a obrovskou úsporu času i peněz," uzavírá Helena Bedrnová.