Vůně je zahalena tajemstvím především proto, že se nikdy přesně nedovíme, co všechno její tvůrce smíchal dohromady a v jakém poměru. Má k dispozici přinejmenším patnáct set čistých složek, s nimiž si může pohrávat víceméně donekonečna, a stále přicházet na nové a nové kompozice. Cvičený nos parfuméra prý rozezná deset tisíc vůní!

Neviditelná pyramida

Kdo se chce alespoň trošku vyznat ve vůních, měl by si je vždy představit jako pomyslný trojúhelník rozdělený na tři díly. Úplně na vrcholu sedí hlava s prchavými tóny, pronikajícími k nám nejdřív, ovšem také velmi rychle mizejícími.

Ve středu pyramidy sídlí srdce naplněné nejvýraznějšími složkami, které parfumér vybral pro určitou vůni. Uvolňují se postupně až do úplného rozvinutí, což trvá od dvou do čtyř hodin.

Závěrečný part hraje takzvaný základ, kterému se také někdy říká paměť parfému. Tvoří ji kořeněné a orientální tóny. Vydávají je cenné dřeviny, často bývá používána vanilka, skořice, kakao i čokoláda.

Nezaměnitelné místo patří ambře, označované dříve jako černé mořské zlato. Tato lepkavá hmota se vyskytuje v tropických oceánech a její původ je víc než prozaický: jsou to vlastně natrávené zbytky potravy z velrybího žaludku. Jako stabilizátor vůní je ovšem ambra nedostižná.

FOTO: 1. Lanvin Eclat D ´Arpege - vůně, která je stálicí na českém trhu. 2. Britney Spears - zpěvačka propůjčila své jméno parfémové řadě. 3.Nina Ricci - u nás velmi populární, 4. Jennifer Lopez - další ze známých jmen, po kterém sahají převážně mladé dívky, 5. Armani Code - luxusní vůně i pro náročnější, 6. Carolina Herrera 212 - méně známá originální vůně

Malá lekce nakupování

* Úplně nejjednodušší je samozřejmě zapamatovat si oblíbenou značku toho, kdo má být obdarován. S takovou informací lze nákup realizovat naprosto bez problémů, ať už v obchodě kamenném, nebo internetovém. Druhá varianta má tu výhodu, že nabízí možnost rychlého porovnání ceny různých prodejců. Rovněž se tak dají zjistit akce, při kterých se výrobky prodávají se značnými slevami.
* Jinou možností je kápnout trochu parfému na papírový kapesníček a uzavřený v mikrotenovém sáčku jej vzít na nákup s sebou. Zkušená prodavačka ve specializovaném obchodě buď značku rozpozná přesně, nebo vyhledá něco podobného.
* Kdo chce vybírat podle vlastního vkusu, musí počítat s tím, že první dojem je sice důležitý, ale lepší představa vznikne nejdřív po deseti minutách.
* Konkrétnější je zkouška na kůži, testovací papírek může zkreslovat. Ovšem pozor, při výběru vůně pro dámu by to měla být také dámská pokožka, pro pány zase pánská. Takže doprovodu opačného pohlaví se mnohdy asi nevyhneme. Aspoň bude nákup zajímavější.
* Výhodné jsou různé dárkové balíčky, do kterých prodejci k základnímu výrobku přidávají ještě něco jiného za přitažlivou cenu.
* A jen tak pro zopakování: zkratka EdT znamená toaletní vodu, která má nižší procento vonných složek než EdP, což je voda parfémová. Při stejném obsahu tedy za první zaplatíme méně.