Nadání dětí posuzují pracovníci pedagogicko-psychologické poradny.

Žáci absolvují výuku se stejným počtem hodin jako ostatní školáci. Lekce matematiky, češtiny a angličtiny ale budou mít s jinou náplní. Získají více znalostí a budou pracovat s počítačem. "Při matematice nastane úplné stěhování. Nadané děti z obou tříd spojíme a půjdou se učit do jiné místnosti. Většina ostatních žáků zůstane v jedné první třídě a bude se učit normálně. Do druhé třídy zamíří děti, které potřebují větší péči, nebo zameškaly látku," popisuje plánovanou výuku ředitelka základní školy Libuše Vlková.

První samostatná třída pro nadané děti vznikla jako pilotní projekt loni v základní škole Máj II. v Českých Budějovicích. V minulém školním roce do ní chodilo 13 dětí, letos jich je zapsáno 18. Každé dítě má svůj individuální program. Podle ředitelky školy Marie Nedvědové se první rok fungování osvědčil, žáčky tedy letos nečekají žádné výrazné změny. "Provedli jsme psychologické vyhodnocení a zjišťovali, jak na děti tato výuka působí. Závěry jsou velmi pozitivní," tvrdí Nedvědová. Učitelé se snaží, aby děti nebyly od ostatních školáků izolované, a zapojují je například do sportovních aktivit nebo výtvarných kroužků. Vedení školy do budoucna plánuje provést srovnávací testy žáků speciální třídy s žáky normálních tříd.

Nadstandardní výuku pro tři mimořádně nadané prvňáky zahájí letos také základní škola J.K.Tyla v Písku. "Proškolili jsme učitele, aby byli schopni poskytnout těmto dětem péči. Jezdili se dívat, jak funguje třída v Českých Budějovicích," řekl ředitel školy Jaromír Hladký. Škola chce v budoucnu vytvořit zvláštní výukový plán také pro talentované děti z vyšších ročníků.