Studie provedená mezi 40 dívkami ve věku 5 až 12 let, zjistila, že čím více aktivní byly jejich matky, o to více aktivity vyhledávaly i samotné dívky, cituje výsledky průzkumu server Foxnews. A také naopak, čím více matky zahálely, o to více trávily jejich dcery volný čas u televize nebo počítače.

„Matky jsou prvním a největším ženským vzorem pro své dcery. Proto je jejich chování tolik důležité, protože se z velké většiny odráží právě v jejich dětech,” uvedla spoluautorka studie Alyce Barnesová, výzkumná pracovnice na univerzitě v australském Newcastlu.

Výzkum se zaměřil především na dívky, protože podle dřívějších zjištění jsou to právě ony, které jsou v každém věku méně aktivní než chlapci a muži. Míra pohybu se pak snižuje úměrně s věkem.

Aby odborníci zjistili přesnou spojitost mezi aktivitou matek a dcer, podrobili páry matka-dcera fyzickému testu. Všechny ženy a dívky nosily po dobu sedmi dnů (nejméně osm hodin denně) na těle malý přístroj, který měřil jejich aktivitu a pohyb. Matky zároveň zaznamenávaly, kolik času přes den tráví vsedě, stejně tak, jakou dobu tráví jejich dcery vsedě u televize nebo počítače.

Zhruba dvě třetiny matek zapojených do studie trpěly obezitou nebo nadváhou, z dcer to byla zhruba třetina.

Matka jako podceňovaný vzor 

Dcery, jejichž matky se věnovaly pravidelnému pohybu, vykazovaly mnohem více aktivity, i když mírnějšího rázu. Nejvíce času trávily aktivním pohybem ty dívky, jejichž matky se do jejich aktivit zapojovaly také (vozily je na kroužky, sledovaly zápasy, sportovaly s nimi atd.).

Čím menší podpora naopak ze strany matky byla, o to více dcery lenošily. Hlavním spojujícím faktorem mezi matkami a dcerami je tak podle studie nečinnost.

„Je důležité, aby šly matky dcerám příkladem.  A také aby se zapojily do sportovních aktivit svých dcer místo toho, aby vysedávaly doma a čekaly, než se dítě odněkud vrátí,” dodala Barnesová v mailu pro server Live Science.

„Úplně nejlepší je, když budou vykonávat něco společně, a bude je to bavit. Například chodit na procházky, jezdit na kole atd.,” dodala.

Drobná fyzická aktivita by měla být součástí života každého člověka. A dosáhnout jí není nijak složité. Stačí zaparkovat kousek dál od práce a dojít pěšky, chodit po schodech místo jízdy výtahem, pořídit si krokoměr a sledovat počet kroků atd. Nejdůležitější je snaha s něčím začít a držet se toho.