Malé děti mají vysoce rozvinutou citlivost pro spojení se svým vlastním tělem. Používají ho pro všechno. Pro zažívání radosti, smutku, zloby, strachu atd. Tělo je pro ně také partnerem, na kterého se obracejí, když potřebují pomoci. Masturbace je tedy pro ně berličkou, která zmírňuje úzkost a dítě tak nalézá svůj vnitřní klid.

Jakmile tedy rodič či učitel postřehne, že si dítě sahá na přirození, pak psychologové doporučují nedělat nic jiného, jen zvýšit pozornost vůči dítěti a trochu odklonit jeho pozornost k jiným věcem a aktivitám. Třeba dítěti jen vysvětlit, že pohlavní orgány jsou jeho intimní místa a to, co dělá, patří do jeho soukromí. Hlavně žádné výčitky, cirkus či hřešení.

Pokud se masturbování opakuje častěji a zejména při usínání, jde o uklidňující rituál. Pro vás je to signál, že dítě potřebuje uklidnění – před spaním přečíst pohádku, pohladit, držet za ruku apod.

„Děje-li se tak zejména ve školce, vypovídá to o napětí dítěte, nějakých problémech, že něco silně prožívá a neví si s tím rady. Je v napětí a masturbace ho uklidňuje,“ vysvětluje Klára Markuciová, dlouholetá pedagožka a ředitelka mezinárodních jesliček a mateřské školy NestLingue.

Kdy je třeba jít k odborníkovi

Pokud by masturbace nepřestávala, byla stále častější a také by se odehrávala na veřejnosti, je dobré se poradit s psychologem. Problémem je i nutkavá masturbace, když dítě masturbuje tolik, že mu to brání v dalších obvyklých činnostech jako například hraní. Tehdy návštěvu psychologa neodkládejte.

Je dobré také zkontrolovat, zda dítě netrpí nějakým zánětem, případně parazitem, nebo zda si do tělních otvorů nevkládá nějaké předměty. Tehdy je nezbytná návštěva lékaře.

Když dítě masturbuje
Co nedělat:
netrestejte, nezastrašujte ho, nedělejte cirkus
zákaz „nedělej to“ nezabírá
nevysvětlujte mu víc, než je schopno pochopit
nekontrolujte a nestresujte ho v postýlce, co dělá s rukama
Co dělat:
říct dítěti: vím, že ti to je příjemné, ale nedělej to před jinými lidmi
vysvětlete mu to na jeho úrovni, což znamená v soukromí – například ho vezměte do jeho pokoje a zavřete

Sexuální vývoj podle Freuda

Známý psychiatr a psychoanalytik Sigmund Freud vždy považoval za hlavní zdroj problémů v dospělosti dětství jedince – vztah dítěte k rodičům, sourozencům a jeho sexuální vývoj. Sexualita se totiž formuje již od nejútlejšího kojeneckého věku. Sám Freud pak označil vývojová stadia, která ovlivňují jedince až do dospělosti.

1. Orální stadium – 1–2 roky života, ústa jsou prvotním zdrojem dětského potěšení. Hlavní asociace, které se k tomuto období vážou, jsou přijímání potravy (lačnost a nenasytnost), držení půstu (tvrdohlavost), kousání (destruktivní touha), plivání (odmítání a opovržení). Lze říci, že v tomto raném stadiu se formuje náš přístup odpovídající tomu, co vše budeme moci v životě takzvaně „překousnout“ nebo „spolknout“.

2. Anální stadium – do tří let věku, a tedy do okamžiku, kdy dítě začíná získávat kontrolu nad svým vyměšováním. Exkrement je pro dítě první věcí, kterou je schopno zcela samo vyprodukovat, a tedy konečně v něčem rozhoduje samo o sobě. Pokud jsou děti v tomto období motivovány a podporovány, je možné očekávat, že budou štědré a produktivní v dospělosti. Naopak pokud se dětské vyměšování setká ze strany rodičů s negativními postoji, lze se v dospělosti dočkat přehnané čistoty, lakomství a chorobné potřeby udržovat vše pod kontrolou.

3. Falické stadium – 3–5 let – děti si začínají uvědomovat rozdíl genitálů mezi pohlavími. Chlapci se zamilovávají do vlastní matky, otce začínají vnímat jako rivala. Dívky se naopak zamilovávají do svých otců a začínají žárlit na vlastní matku.

4. Období latence – 5–12 let – jedná se o klidové období, kdy dochází k vyřešení Oidipovského a Elektřina komplexu, a tedy děti již nejsou zamilované do rodiče opačného pohlaví a přestávají i žárlit na rodiče stejného pohlaví. A před vlastní sexualitou upřednostňují ostatní vzruchy vedoucí k poznávání a k navazování sociálních vztahů.

5. Genitální stadium – až do dospělosti – děti dosahují pohlavní zralosti a začínají se zaměřovat na rozvoj partnerské sexuality.