1. Přehnaná sebekritika

Svou neustálou kritikou například svého vzhledu, docílíte akorát toho, že si vaše děti budou myslet, že základem zdravého sebevědomí je to, jestli vám primárně dobře sedí džíny, nebo kolik vážíte.

Pokud se přehnaně zkoumáte a jste nespokojená sama se sebou, můžete tím ovlivnit dceru natolik, že i ona získá dojem, že po vás zdědila to, na co si stěžujete, a tím pádem musí být také nespokojená. To vše může vést například k nezdravým stravovacím návykům, dietám a nesmyslnému hubnutí.

2. Přejídání jako způsob řešení problémů

Pokud používáte jídlo jako prostředek k tomu, abyste se cítila lépe ve chvílích, kdy je vám smutno, přímo své děti nabádáte, aby i ony takové situace řešily stejně. Zkuste najít jiné způsoby, jak si vylepšit náladu nebo se dostat z deprese. Zajděte si zacvičit, s kamarádkou na kávu nebo na procházku, abyste dětem ukázala, že existují i jiné možnosti, jak řešit špatnou náladu. Děti vás budou napodobovat jak ve špatných, tak v dobrých zvycích.

3. Přehnané používání mobilu či počítače

Není úplně logické zakazovat dětem psát u večeře textové zprávy, když vy si během jídla odskočíte napsat e-mail a vyřídíte tři telefonní hovory. Zkuste si zavést rodinné pravidlo, že během jídla nebudete používat žádné elektronické přístroje, rodičů nevyjímaje.

Děti, které tráví přehnané množství času před monitorem nebo televizní obrazovkou mohou mít problémy se spánkem, soustředěností, ale i školními výsledky. Navíc to může mít i neblahý vliv na jejich váhu.

4. Povrchnost a materialismus

Hodně dívek klade velký důraz na to, jak chodí oblečené. Dětští psychologové před tím varují. Nikdo neříká, že nemůžete s dcerou občas zajít na nákupy a udělat sobě i jí radost nějakým pěkným oblečením, ale není dobré trávit volný čas jen tímto způsobem. Zajděte si na procházku, uvařte společně večeři pro zbytek rodiny nebo si jen tak sedněte a povídejte si.

5. Alkohol na zvednutí nálady nebo pro lepší pocit

Pokud přijdete po špatném dni v práci domů se slovy „potřebuji skleničku“, ukážete tím svým dětem, že alkohol je ten nejlepší způsob, jak si zvednout náladu, zapomenout na stres a cítit se lépe. Mnohem příkladnější je odreagovat se pomocí cvičení, meditace nebo hobby, při kterém vypustíte páru. Můžete do toho zapojit celou rodinu.

6. Soutěživost jako způsob motivace

Upozorňovat na to, že ostatní děti jsou šikovnější, jde jim to lépe ve škole, v atletice, mají více kamarádů, není zrovna vhodný způsob, jak své děti motivovat k lepším výkonům. Místo toho zkuste své potomky pochválit a tím je povzbudit.

Pomozte jim, aby se nestaly outsidery, bojovaly samy se sebou a byly úspěšnější. Nabídněte dětem pomoc najít takový koníček, který je bude opravdu bavit, a budou v něm dobří. Podporujte je v tom, co je baví a v čem vynikají.

7. Neustálé hádky a diskuze

Pokud se doma se svým manželem neustále hádáte, vaše děti tento styl jednání začnou považovat za běžnou věc. Nejčastější příčinou hádek je stres, nespokojenost, nevyřešené problémy. Pokud nezvládáte napětí dobře, zkuste najít způsob, jak se ho zbavit a nepřenášet ho přitom na své okolí. Hádka s manželem vám může pomoci cítit se lépe, protože si vybijete zlost na někom jiném, ale později vám stejně dojde, že to není nejšťastnější způsob řešení vlastních problémů. A navíc to, že jsou vaše děti svědkem neustálých hádek kvůli hloupostem, naopak vyvolá stres u nich.

8. Pomlouvání a kritika druhých

Neustále kritizovat to, jak někdo vypadá, jak se chová, co říká, může být známka vlastního nízkého sebevědomí, mindráků a nespokojenosti. Zeptejte se sami sebe, jestli k tomu máte skutečně oprávněný důvod. Přemýšlejte, proč kritizujete své okolí a uchylujete se k pomluvám. Dávat dětem příklad, že pomluvami ostatních si člověk zvýší vlastní sebedůvěru, je víc než smutné.