Zatímco v roce 1996 bylo u nás podle Ústavu zdravotnických informací a statistiky z každé tisícovky pacientů registrovaných u praktického lékaře pro děti a dorost pět obézních, vloni již jejich podíl stoupl na dvacet. Jako kritickou situaci vnímají i někteří učitelé.

Například v základní škole bratří Čapků v Úpici – Lánech se snaží bojovat proti dětské obezitě hned několika způsoby. Ve škole nemají automat na nezdravé pochutiny a přeslazené limonády, ve školním bufetu se nesmí prodávat chipsy a další vysokokalorické potraviny. Každý rok jezdí do školy lektoři a lektorky projektu Obezita není náhoda, v němž besedují s dětmi o tom, jak a proč vzniká obezita a jak se jí účinně bránit.

Právě tato forma osvěty se v poslední době ukazuje jako velmi účinná. Děti totiž velmi citlivě reagují na podávané informace, čehož využívá reklama. V jednom z průzkumů projektu Obezita není náhoda se ukázalo, že děti mají velmi dobré povědomí o obsahu tzv. hodných tuků v kvalitních margarínech, což je znalost, kterou nepochybně načerpaly z televizních reklam na rostlinné tuky. Na druhou stranu ale měly velké mezery v informovanosti, když se dvě třetiny z nich domnívaly, že významným zdrojem „zlých“ tuků jsou tučné mořské ryby, k jejichž konzumaci zdaleka reklama tolik nevyzývá. Právě reklama na sladkosti, sladké limonády a různé tučné pochoutky může být podle odborníků jednou z příčin prudkého nárůstu počtu obézních dětí u nás.

Důležitá je osvěta

Na podobném principu však může fungovat i osvěta. Opakovaný průzkum před besedou Obezita není náhoda a po ní ukázal, že penzum informací, které děti udrží ve svých hlavách, je překvapivě veliké.

Zatímco před besedou znalo pravidlo, že člověk by měl jíst ovoce a zeleninu denně, necelých 45 % dětí, po besedě odpovědělo na tuto otázku správně 75 % dotázaných. O více než 15 % vzrostl po besedě počet těch, kteří si myslí, že člověk by se měl každý den zapotit pohybem, o téměř deset procent se zvýšily preference kvalitních margarínů jako součásti ideální svačiny. Nejvíce se po besedě zvýšil počet správných odpovědí na otázku, jak často by měl člověk jíst.

Podmínkou takové úspěšnosti je samozřejmě zábavnost besed a jejich interaktivní charakter a v neposlední řadě fakt, že si je školy mohou objednat zdarma. Projekt Obezita není náhoda probíhá již šest let a besed se dosud zúčastnilo na dvacet tisíc českých dětí.