"Výskyt rizikových jevů byl častý a výsledek šetření potvrdil hypotézu o nárůstu agrese dětí vůči učitelkám," uvádí zpráva inspektorů. ČŠI proto doporučuje školkám věnovat této oblasti vyšší pozornost.

Inspekce za minulý školní rok zjistila 515 případů negativního chování dětí ve 421 sledovaných školkách. Ve školském rejstříku bylo za uvedené období registrováno celkem 4880 mateřských škol. Mezi negativními projevy dětí převažuje agrese vůči učitelce, která dosahuje téměř poloviny případů nežádoucího chování (49 procent).

Druhé místo mezi páchanými špatnostmi patří záměrnému poškozování věcí (26 procent), na třetím je nedodržování pravidel daných školním řádem (16 procent). Dalšími negativními projevy mezi dětmi ve školkách jsou krádeže (15 procent), šikana (téměř osm procent), kouření (šest procent), zneužívání návykových látek (dvě procenta) a ublížení na zdraví (0,2 procenta).

Podle školních inspektorů se výuka ve školkách koná převážně v příznivé atmosféře, v prostředí otevřeném vzájemné komunikaci, které vzbuzuje zájem o výuku. V porovnání s dalšími stupni vzdělávacího systému panuje ve školkách nejvíce demokratické prostředí, na vysoké úrovni je i vzájemná komunikace a motivace dětí k zájmu o výuku, dodává zpráva ČŠI.