“Návštěva sauny jednou za týden se doporučuje dětem od tří let jako funkční součást zdravotní prevence. Saunování českých dětí podle vzoru vyspělých společností je novou budoucností preventivních programů veřejné ochrany zdraví v Česku,“ uvedl dlouholetý propagátor saunování a ředitel Aquapalace Praha Radek Steinhaizl.

Děti by měly vždy upřednostnit dětské sauny či sauny s nižším stupněm vyhřívání. Dítě samozřejmě může i do klasické sauny, ale je zde zapotřebí adekvátně zkrátit dobu saunování dítěte.

Doporučená doba saunování pro děti
Děti předškolní (do 6 let) – asi 40 % doporučené doby pobytu dospělých v příslušné sauně
Děti mladší školní (7-10 let) – asi 65 % doporučené doby pobytu dospělých v příslušné sauně

Důležitá příprava na saunování

Důležitá je příprava před příchodem do sauny. S sebou je třeba připravit prádlo – osušku, župánek, ručník a pantofle, případně nápoje.

Do samotné sauny již dítě přichází svlečené a po úvodní fázi očisty, která spočívá v důkladném osprchování. Druhou fází po osušení těla je prohřívání, které zabere asi
6 – 12 minut v jednom cyklu a ihned poté následuje krátké sprchování a navazující fáze ochlazení, u dětí nejlépe pod studenou sprchou, dokud je to příjemné.

Následovat mohou další až 2 cykly prohřívání a ochlazení a poté vždy fáze závěrečná
či odpočinková. Mohou to být pohybové aktivity i pasivní odpočinek na lehátku po dobu asi 10 minut pro zklidnění a doplnění tekutin.

Desatero zdravého saunování
Aby mělo saunování smysl, choďte se potit minimálně jednou týdně. Nechoďte do sauny ani hladoví, ani přejedení nebo značně fyzicky unavení.
1. V saunovacích kabinách (prohřívárnách) používejte pouze prádlo do sauny. Celé tělo včetně nohou podkládejte prostěradlem či osuškou. Plavky v prostorách saun nepoužíváme.
2. Před prvním vstupem do prohřívárny se umyjte vodou a mýdlem a řádně se osprchujte. Vlasy si umyjte až před posledním vstupem.
3. Před každým vstupem do prohřívárny setřete vodu z povrchu těla.
4. S sebou vezměte jen prostěradlo či osušku, na kterou si sednete nebo lehnete. Nevhodné je sedět způsobem, jako sedíte na židli, může to vést k závratím nebo bolesti hlavy. Děti usaďte v klasických saunách na nižší patra, kde je teplota nižší.
5. V saunách můžete dýchat pouze nosem, ale také ústy. Při pocitu pálení vzduchu při dýchání můžete překrýt nos i ústa dlaní. Dýchejte normální frekvencí, jak jste zvyklí. Děti mohou dýchat do tzv. kapsičky, ruce spojí do mušličky a dýchají do ní.
6. Po uplynutí doporučené doby pobytu nebo při pocitu pálení ušních boltců, špičky nosu či bradavek vyjděte z prohřívárny.
7. Při pocení můžete velmi lehce hladit a otírat povrch těla, což pomáhá otevírat kožní póry a vyplavovat nečistoty z kůže.
8. Opláchněte se pod sprchou a ochlaďte se v bazénu – pozvolným ponořováním, nikoli skokem! Pokud možno i s hlavou, nebo alespoň po zátylek.
Sledujte průběh 3 fází - Nejprve se dostaví pocit chladu, poté začnete cítit tepelnou pohodu, v poslední fázi, kdy opět nastoupí pocit chladu, se vraťte z ochlazovacího bazénu do prohřívárny – celkem cca po 2–5 minutách.
9. Proceduru teplo-chlad opakujte alespoň 3x. Po posledním ochlazení se opláchněte vlažnou vodou, nepoužívejte již mýdlo a zabalte se do osušky / koupacího pláště / županu. Zabalení a osušení přejděte relaxovat na alespoň 20 minut do odpočívárny. V této fázi nezapomeňte řádně doplnit tekutiny. Vhodný je chlazený čaj, minerálka nebo vybrané isotonické sportovní nápoje.
10. Pokud jste saunování prováděli správně, budete se cítit příjemně uvolnění a unavení.