„Doufám, že Sněmovna naši předlohu schválí počátkem příštího roku. Když ji pak podpoří i Senát a podepíše prezident, mohla by začít platit již v příští cyklistické sezóně,“ řekl Cempírek.

V současné době je v Česku kolem sedmnácti tisíc cyklovozíků. Jejich počet rychle roste, přestože ty nové stojí 12 až 15 tisíc Kč. Ministerstvo průmyslu a obchodu sice prodej cyklovozíků schválilo, nejsou ale pro přepravu osob definovány v silničním zákoně. Legálně v nich tedy lze děti vozit jenom po dvoře či zahradě.

Bloková pokuta do 2000 korun

Na otázku Práva, jaký postih hrozí cyklistům, kteří vyjedou s dětským cyklovozíkem na silnici, sdělil šéf dopravní policie Leoš Tržil: „Za toto protiprávní jednání jim udělujeme blokovou pokutu do 2000 korun.“

Cempírek a jeho stranická kolegyně Jana Kaslová proto navrhují, aby osoba starší osmnácti let mohla přepravovat v cyklovozících až dvě děti ve věku do 10 let. Šíře vozíku nebude smět přesáhnout 85 centimetrů a jeho hmotnost 45 kilogramů. Pro jízdu na komunikacích má být cyklovozík označován žlutým nebo červeným praporkem.

Chtějí upřesnění, po jakých silnicích budou smět cyklovozíky jezdit

Otázkou ovšem je, jestli novela nakonec projde. Poslanci se totiž rozdělili na dva tábory – jeden legalizaci cyklovozíků podporuje a druhý je ostře proti. Aby se názory sblížily, uspořádal hospodářský výbor Sněmovny k této problematice v Praze seminář. „S poslaneckou předlohou v podstatě souhlasíme, praporek se nám ale nelíbí. Potřeba je také upřesnit, po jakých silnicích budou smět cyklovozíky jezdit,“ uvedl na semináři Karel Peška z ministerstva dopravy.

Mezi odpůrce novely patří například poslanec TOP 09 Roman Kostřica. „Dítě do takového vozíku nepatří. Je mnohem lepší ochránit byť i jediné dítě od zranění, invalidity nebo smrti než umožnit nějakým ambiciózním rodičům prohánět se s cyklovozíky po vozovkách,“ prohlásil Kostřica. Naopak profesor Pavel Pafko, přednosta III. chirurgické kliniky 1. lékařské fakulty UK, je přesvědčen, že přeprava dětí ve vozících by se zlegalizovat určitě měla. Jsou totiž pro děti bezpečnější, než když je rodiče převážejí v sedačce přímo na kole.