Článek
Je samozřejmě velký rozdíl, zda maminka do školy chystá prvňáčka či starší dítě, protože velmi důležitou roli hraje samostatnost dětí, která může maminkám v mnohém pomoci. Ovšem v určitých ohledech může být i středoškolák velmi nesamostatný, což potvrzuje i průzkum agentury STEN/MARK, ve kterém se přiznala až třetina maminek k tomu, že si neví rady, jak své dítě přimět k samostatnosti.
Psycholožka Marta Bučková takovým rodičům radí: „Nepřihlížejte bezmocně, jak se na vás nároky potomků a učitelů valí jako velká voda. Snažte se dítě již od nejútlejšího věku zapojovat do všech každodenních činností – od přípravy snídaně, svačiny, výběru oblečení. Učte jej přemýšlet jako samostatnou jednotku. Pomůžete mu tím rychleji pochopit chod věcí.“
I prvňáček si zvládne připravit snídani
Již během první třídy je dobré upevnit návyk, že domov je nejlepší opouštět "připraven", k čemuž kručení v žaludku určitě nepřispívá. První jídlo dne se tak může stát krůčkem k samostatnosti.
Příprava pokrmu, samotné snídání a následný úklid nádobí ze stolu dítě učí, že jídlo je důležité, ale vyžaduje čas. „Maminky se často diví, když nacházejí nesnědené svačiny v aktovkách. To je důsledek toho, že dítě získává již z domova pocit, že na nic není čas. Ráno jej spěchající máma vyšoupne ze dveří, ve škole nestihne posvačit a nakonec jí až oběd,“ upozorňuje psycholožka.
Pokud dítě pochopí, že dobře zvládnuté ranní povinnosti, včetně snídaně, mu přinesou klidnější pocit a vyšší sebevědomí, začne je vnímat jako přirozenou součást dne. Postupem času jej můžete začít zapojovat do plánování náročnějších činností.
Rodiče musí jít příkladem
Pokud rodiče doma nesnídají, pak těžko donutí k snídani své potomky. Bohužel v dnešní uspěchané době, je společná snídaně skutečně vzácností. Mnozí rodiče snídají až v zaměstnání, jiní nesnídají vůbec.
Děti se ale nejvíce učí příkladem. Když vidí rodiče snídat, rychleji a hlavně komplexněji pochopí, proč je to důležité. „Myslím, že je lepší, když maminka snídá s dítětem. Nabízí mu tím společnost a vnáší do věcí klid. Když jen okolo něj krouží, dělá něco jiného nebo netrpělivě čeká, aby mu mohla sebrat talíř, jen sebe a jej stresuje,“ radí Marta Bučková.
Podle ní mnoho dětí sice ví, že se má najíst a napít, ale „jaksi jim nezbývá čas“. Často si tyto vzorce přinášejí z rodiny, kde nikdy nevidí dospělé skutečně jíst to, co si uvařili.
Moderní formy snídaní umožňují i malým dětem, aby si je připravily zcela samy. Nasypat snídaňové cereálie do misky a zalít je mlékem je velmi snadné a zvládnou to i prvňáčci.
„Příprava snídaně je jednoduchá, berte ji jako začátek „kurzu vaření“. Každý rodič chce naučit své dítě, aby se o sebe umělo postarat. Z mé praxe mohu říct, že ti, kteří si dokážou sami připravit jídlo a nepovažují to za zbytečný čas, bývají nejen sebevědomější, ale mohou také ostatním okolo nabídnout jistou dávku inspirace. Jídlo přece jen hraje v životě člověka velmi významnou roli. Proto je skutečně dobré nechat dítě, aby se podílelo na přípravě jídla společně s vámi,“ dodává psycholožka.
Jak zvládnout školní rok dětí bez stresu podle psycholožky Marty Boučkové |
---|
Velké kouzlo je v přípravě – tzn. najít si na ni čas! Věřte, vyplatí se to. Je-li doma prvňáček, znamená to velkou změnu pro všechny. Začíná praktická výuka samostatnosti, kterou okamžitě následuje zkouška nemilosrdně odhalující, jak se právě proběhlá či probíhající výuka daří. |
Jako si dítě připravuje aktovku do školy na výuku, nechte jej podílet se i na přípravě oblečení a samozřejmě jídla (snídaně i svačiny). |
Zvažte i možnost dvojí formy snídaně během soboty a neděle. Například v sobotu se o jídlo postará více samostatně dítě a v neděli maminka nebo tatínek. Vhodná je také kombinace přípravy snídaně s rodičem, se kterým během týdne školák nesnídá. Vhodnou variantou je rovněž velká rodinná snídaně. Zkrátka dejte snídani důležitost v každodenním životě rodiny. Není to „jen snídaně“. |
Nesnažte se být dokonalí v každém ohledu, ale stanovte si požadavky, od nichž nikdy neustoupíte. Například úklid nádobí po jídle. Zároveň dejte dítěti pocit samostatnosti, samo by si mělo určit, v jakém sledu úkoly bude plnit. |
Dejte dítěti pocit svobody a samostatnosti. Nechte jej občas obléci se podle jeho představ nebo připravit si snídani dle jeho gusta. Možná se vám jeho představa nebude líbit, ale uděláte mu tím velkou radost. |
Snažte se zorganizovat si ráno tak, abyste se vy i vaše ratolest v klidu připravili a zároveň si našli chvilku si popovídat. Dítě občas potřebuje povzbudit před náročným dnem ve škole. |
Volte časově nenáročnou a na přípravu snadnou formu snídaně, kterou si děti zvládnou připravit samy bez vaší pomoci. |