Počítač je nedílnou součástí mnohých domácností. Jak děti vyrůstají, berou ho jako běžné vybavení nutné k práci rodičů, ale i k zábavě. Jeden z posledních výzkumů si proto vzal za úkol zjistit, jak dalece umějí děti zacházet s počítači, a jaké jsou jejich počítačové znalosti v poměru s běžnými věcmi, které se v daném věku učí.

Z rozsáhlých průzkumů, do kterých bylo zařazeno celkem 2200 rodičů z 11 zemí, vzešly vcelku zajímavé, ale bohužel ne moc optimistické závěry. Stále více dětem nedělá problém zapnout počítač a pracovat v nějakém základním programu, co se ale týče například jízdy na kole, jsou jejich výsledky daleko horší.

Vcelku znepokojivým výsledkem bylo zjištění, že sedm z deseti dětí ve věku dva až pět let hraje počítačové hry, pouze dvě z deseti ale zvládají v témže věku plavat bez pomoci, uvedl server Daily Mail. Nezvratitelným faktem je tak zjištění, že stále více běžných situací v daném věku nahrazují počítačové technologie a znalosti.

Jízda na kole nebo počítačové hry? 

Stále více rodičů je pracovně velmi vytíženo a nemají tak dostatek času, aby mohli spolu s dětmi rozvíjet jejich základní praktické dovednosti, jako je například právě jízda na kole nebo správné zavazování tkaniček. Častěji je pro rodiče samotné snadnější nechat děti sedět u počítače či televizní obrazovky, než si vyhradit čas, a věnovat se jim osobně.

Některé z těchto dovedností se mohou zdát pouhými banalitami, jak ale dítě postupně roste a vyvíjí se, kumulují se i zdánlivě banální problémy. Z dítěte pak možná vyroste odborník přes IT technologie, co se ale týče fyzických zdatností, je na podprůměrné úrovni.

Jak ale takovou situaci změnit? Bohužel nejde jen o změnu u samotných dětí, ale také u jejich rodičů. Ti jsou pro děti přirozenou autoritou, a proto po nich také přebírají jejich zvyklosti. Jsou-li tedy rodiče otroci své práce, vysedávání u počítače a telefonování je u nich na denním pořádku, dá se očekávat, že děti budou tyto situace brát za samozřejmé a tedy je i kopírovat.

"Děti se možná díky technologiím naučí rychleji řešit problémy, jak se ale v reálném životě dostanou do situace, kdy mají řešit emocionální vztahy, nevědí najednou, jak na to," uvedla odbornice na vztahy Sue Palmerová.

"Nechceme tím nijak zakazovat dětem kontakt s počítačovým světem, jde jen o to, aby měly v poměru stejně rozdělený čas na hraní a rozvíjení v reálném světě," dodala.

Děti a technologie

Jak vyplynulo z celkových výsledků průzkumu, co se týče práce s technologiemi, jsou děti rozhodně stále zručnější. Dvacet tři procent dětí mezi dvěma a pěti lety zvládne uskutečnit telefonní hovor, čtvrtina pak zvládá základní manipulaci a přepínání mezi internetovými stránkami.

Jedno z pěti dětí pak dokáže ovládat nějaký druh chytrého telefonu. Dvě třetiny ze všech zjišťovaných dětí umí zapnout počítač a neskutečných 73 procent dokáže bez problémů manipulovat s myší a pohybovat s ní podle potřeby na monitoru.

Jak ale dojde na "reálný" život, výsledky jsou velmi odlišné. Necelých padesát procent dětí (2-5 let) zná celou adresu svého bydliště, pouhých 11 procent si umí správně zavázat tkaničky od bot.