Hlavní obsah

Nadané děti je potřeba podporovat a rozvíjet jejich talent

Novinky, Andrea Zunová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V současné době je na celém světě pociťován nedostatek vynikajících a tvořivých osobností ve vědě, umění a veřejném životě vůbec. Jediná šance, jak to změnit, je objevovat a podporovat mladou generaci, talentované a cílevědomé děti a to jak v rodině, tak i ve společnosti.

Foto: Profimedia.cz

Děti by měly mít možnost svůj talent rozvíjet už od malička.

Článek

Že je dítě nadané můžeme poznat podle následujících indicií. Bývá totiž většinou velmi tvořivé a samo vyhledává různé činnosti a ptá se na ně. Je zvídavé. Nespokojí se s každou odpovědí, vyžaduje zdůvodnit, proč dělat to a ne ono. Dítě se většinou naučí brzy mluvit a mívá dobrou paměť. U oblíbené činnosti vydrží dlouhou dobu. Má dobrou paměť na různé říkanky a básničky, kterých zná poměrně brzy velké množství.

Nadané dítě většinou čte, počítá a píše ještě před nástupem do školy. Řada z těchto dětí se již od 4 let věnuje nějaké své zálibě, např. sportu, umělecké, případně i odborné disciplíně. Právě takové nadané děti jsou však v mnoha případech hyperaktivní, někdy i tvrdohlavé a vyžadují individuální přístup.

Rodiče se snaží své děti podporovat

Podle Leoše a Zdeňky Erbenových, rodičů čtrnáctiletého Marka, vítěze Zlatého oříšku 2009 v oboru animovaný film, byl jejich syn odjakživa živé dítě, které se o vše zajímá a chce všemu přijít na kloub. "Snažíme se s ním trávit spoustu času. Chceme mu dát příležitost věnovat se nejrůznějším zájmům, aby se jednou mohl sám rozhodnout a zjistit, co ho nejvíce baví a čemu by se chtěl v životě věnovat," říkají. Marek si už jako malý vydržel hodiny hrát s různými stavebnicemi, nejraději měl LEGO. S ním si "hraje" dodnes při vytváření svých animovaných filmů.

Není však zaměřený jen jedním směrem, hraje také na klarinet a saxofon. "Trpělivost a pečlivost, kterou velmi potřebuje při animování, získal při vytváření plastikových modelů. Nejraději stavěl modely letadel, aut, lodí a vojenskou techniku. Marek se naučil, že jestliže chce něco pořádného vytvořit, musí si věc náležitě promyslet a pak ji vytvářet ne hodiny nebo dny, ale spíše týdny a měsíce. Zde byl asi základ toho, že dokázal svůj animovaný film vytvářet celý rok,“ říkají rodiče.

Maminka Johanky Šteindlerové, která v kategorii žákyň obsadila 1. místo v žebříčku České golfové federace, je přesvědčená, že i když je dítě nadané, cílevědomé a pracovité, potřebuje podporu rodiny a zázemí.

„Všemožně ji podporuji, ačkoliv se musím přiznat, že to pro mne mnohdy není jednoduché. Je pro nás obě náročné skloubit čas tak, abychom našly společnou dobu pro tréninky, účast na turnajích a různých soutěžích. A musím říct, že v dnešní době je to i finančně dost náročné. Obě si to všechno uvědomujeme a Johanka se snaží velikou pílí vracet to, co do ní investuje celé její okolí," říká.

Talent je potřeba pěstovat

Dětský talent je zapotřebí od malička podporovat a rozvíjet. Pokud to tak není, mnoho nadaných dětí zapadne a nerozvíjí se.

Projekt Zlatý oříšek se snaží všechny tvořivé děti podporovat. Jedná se o soutěž, která je orientovaná na nadané a šikovné děti od 6 do 14 let. Vítězem může být každý, kdo v daném roce vytvoří, nebo učiní něco mimořádného v jakémkoliv oboru. Může to být umění, sport, ekologie, přírodověda, chovatelství, jazykové schopnosti atd.

Soutěž záměrně nemá kategorie a tak jsou mezi vítěznými dětmi například malý včelař, šachista, skokanka na lyžích, houslistka, baletka, členka Sněmu dětí ČR, atd. Dítě nemusí mít samé jedničky, může však být šikovné, mít nápad na nějaký projekt, který někomu, nebo něčemu pomůže.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám