"Současný svět klade na ženu vysoké nároky. Musí být úspěšná nejen ve své profesi, ale i atraktivní partnerkou a usměvavou mámou, zkrátka ženou, která zvládá tisíce rolí. To všechno je náročné jak na psychiku, tak i kondici. Moderní ženy se tak učí být manažerkami svého života," upozorňuje nutriční specialistka Iva Málková, ze společnosti STOB.

Bohužel v prvních měsících se hladina hormonů stále ještě neustálila a tak je většina žen víc než kdy předtím přecitlivělá, lítostivá a může i upadnout do deprese.

Je tedy velmi důležité, aby si novopečené maminky uvědomily, že v současné době je nejdůležitější péče o miminko, a jakmile si na sebe s miminkem zvyknout, pak zajisté přijde čas i na úpravu životního stylu a případné hubnutí.

Hubnutí vyžaduje svůj čas

"Pamatujte, že v životě a zejména v šestinedělí nemusíte být stoprocentně dokonalé. Pro dobrý pocit ze sebe sama a zvláště, když často ženy v těhotenství přiberou mnoho kilogramů, je samozřejmě důležitá strava a pohyb, ale i malé zlepšování krok za krokem bude úspěchem," vysvětluje Málková.

Kojení je nejen významné pro fyzický, citový i psychosociální vývoj miminka, ale je to i energeticky náročný proces. Na kojení je spotřebováno asi 2200- 3000 kJ za den, teoreticky by tedy maminky při něm měly shazovat nadbytečné kilogramy.

"Pro většinu žen, které měly problémy s váhou již před těhotenstvím, je však období mateřské dovolené jedním z nejrizikovějších období pro nabírání kilogramů. U lidí s nadváhou či obezitou totiž již vymizely signály hladu, ale podnětem k zahájení jídla jsou jiné impulsy. A právě o mateřské je síla těchto provokujících podnětů mocná – jídlo je celý den po ruce, slouží jak k řešení stresů tak i k umocnění pohody, když je konečně klid," upozorňuje odbornice na výživu.

Nadměrný přísun potravy lze ale vyvážit dostatečným pohybem. Nejenom že pomůže k redukci hmotnosti, ale také zpevní povolené břišní svaly, svaly dna pánevního a zádové svaly, na které bychom neměli zapomínat.

"Nebuďte nešťastné, že nebudete po narození miminka stále tak v pohodě, jak vypráví některé maminky. Užívejte si mateřství i s případnými kily navíc a útěchou vám může být, že při plném kojení se stejně nedoporučuje hubnout," dodává Málková.

Milování po porodu

Většina žen má po porodu řadu miniaturních poranění, které se musí nejprve pořádně zahojit a až poté nastane vhodný čas pro milování s partnerem. Podle gynekoložky sice již není striktně zakázán sex v šestinedělí, přesto by ženy měly být na své tělo opatrné. A také by neměly spoléhat na jeden z největších mýtů, že žena během kojení nemůže otěhotnět.

"Přestože vyšší hladina prolaktinu, jehož produkce je stimulována častým kojením, může zabraňovat ovulaci, nelze rozhodně na tento způsob ochrany spoléhat," vysvětluje gynekoložka Mirka Jonášová.

Prolaktin většinou na ženy působí spíše tak, že na sex jako takový nemají vůbec pomyšlení. Způsobuje totiž často útlum sexuální apetence (chuti na milování).

Ženy by tedy neměly na první milování s partnerem chvátat a měly by raději počkat na konec šestinedělí a odbornou prohlídku gynekologa, který potvrdí plné uzdravení ženských rodidel a také doporučí tu nejvhodnější antikoncepci.

Antikoncepce po porodu

Těhotenství a porod je pro ženská rodidla obrovskou zátěží, trpí však i jiné orgány. Proto se gynekologové shodují na tom, že by žena neměla znovu otěhotnět dříve jak za šest měsíců po porodu. Je tedy velmi důležité, aby se v tomto období nějakým způsobem před dalším otěhotněním chránila.

Pokud má pár problémy s používáním kondomu či pesaru, pak přichází na řadu hormonální antikoncepce.

Když žena nekojí, má neomezený výběr z celé řady přípravků, které jí může lékař doporučit.

"Ovšem pokud žena kojí, měla by zvolit čistě gestagenní antikoncepci, která neobsahuje estrogen. Vhodné jsou tedy estrogen-free pilulky a nitroděložní tělíska. Klasická „kovová“ tělíska se již používají zcela minimálně. Jsou sice levná, ale tím jejich výhody končí. Zásadně jiné parametry poskytuje nitroděložní systém, z něhož se uvolňuje do děložní dutiny hormon, který se dostává do krevního oběhu jen v minimálním množství a neovlivňuje tak kvalitu, ani množství mateřského mléka," dodává Mirka Jonášová.

Nitroděložní systém se zavádí v ordinaci gynekologa, a to na dobu celých pěti let. Pokud však žena změní své životní plány a chce otěhotnět, je možno ho jednoduše vyjmout kdykoli dříve.

Rady čerstvé maminky

O tom, jak se dá zvládnout poporodní období vypovídá i zpověď čerstvé maminky a zároveň manažerky nadnárodní společnosti Martiny K.

„V období po porodu, tedy ještě v šestinedělí, je mou největší prioritou sžít se s miminkem, zvyknout si na nový režim a sladit všechny změny zároveň s partnerem. Dostat se zpět na původní váhu a "být opět krásná" není určitě prioritou číslo jedna, přesto se snažím alespoň na chvilku najít si čas sama na sebe a zajít si na kosmetiku či ke kadeřníkovi.

V každé volné chvilce se snažím i cvičit doporučená poporodní cvičení, která pomáhají dostat tělo opět do formy. Nejedná se o žádná náročná aerobní cvičení, spíše posilování zádového svalstva, pánevního dna, hýždí a šikmých břišních svalů. A to vše většinou podle koupených DVD.

Miminku i mně pak samozřejmě prospívají každodenní 1-2hodinové procházky s kočárkem na čerstvém vzduchu.  Po ukončení šestinedělí už mám předplacenou trenérku na 20 lekcí v posilovně.

Snažím se také podle možností co nejvíce spát. Pokud to miminko někdy v noci nedovolí, snažím se dospat přes den. Jakmile usne miminko, jdu spát s ním. Pravidelně také jím a snažím se neodbývat. Dávám přednost ovoci, zelenině, mléčným výrobkům a libovému masu. Dodržuji pitný režim, tedy vypiji denně 2-3 litry tekutin (čaje, vody).

Mám obrovské štěstí, že mám velmi tolerantního a přičinlivého partnera, který mě jednak duševně povzbudí a uleví v povinnostech. Ujal se koupání miminka, večer uspává a věnuje se miminku a já mám minimálně celou hodinu jen pro sebe, což považuji za jednu z nejdůležitějších věcí pro získání pohody - být každý den alespoň chvíli sama.

Po šestinedělí si nechám od lékaře při prohlídce poradit vhodnou antikoncepci pro kojící matky.