Vědci také upozorňují, že k mírnému snížení dětské obezity by mohlo napomoci i zrušení srážek z daní pro restaurace rychlého občerstvení.

Podle některých vědců je to první národní studie, která ukazuje, že televizní reklamy propagující rychlé občerstvení mají na dětskou obezitu široký dopad. Na tuto souvislost poukázal americký lékařský institut už v roce 2006, ale chyběly mu důkazy.

"Naše studie přináší důkazy, že je tady souvislost," řekl spoluautor studie Michael Grossman, který je profesorem ekonomiky na City University v New Yorku.

Studie má velký dopad na účinnost regulace televizní reklamy, řekla výzkumnice Lisa Powellová z ústavu pro výzkum zdraví v Chicagu, která se na studii nepodílela, ale je s ní obeznámena.

Ve Spojených státech od 80. let až donedávna soustavně rostl počet dětí s nadváhou nebo obezitou, ale pak se ustálil. Nyní trpí nadváhou nebo obezitou asi třetina amerických dětí, uvádí americké středisko pro kontrolu a prevenci nemocí.

Studie vychází z dat shromažďovaných od 90. let

Odhalit příčiny dětské obezity je složité, ale vědci už léta poukazují na vliv televizní reklamy. Powellová například zjistila, že reklamy na rychlé občerstvení tvoří až 23 procent reklam na jídlo, které zhlédnou v televizi děti. Děti přitom vidí tyto reklamy za rok nespočetněkrát.

Nová studie se opírá částečně o dlouholetý vládní průzkum, který shromažďoval data od konce 90. let a vycházel z osobních pohovorů s americkými rodinami. Vědci také použili informace o reklamách v 75 největších televizích a o jejich sledovanosti. Připomínají, že brali v úvahu i další vlivy, jako je příjem rodin a počet restaurací s rychlým občerstvením v jejich okolí. Počítali i s tím, že některé děti už třeba měly nadváhu a neprojevovaly žádnou aktivitu, a to bez souvislosti se sledováním televize.

Studie byla uveřejněna tento měsíc v Journal of Law & Economics.