Co všechno by mělo dítě po rozumové stránce před nástupem do školy zvládnout?

Mělo by umět přiměřeně kreslit, napodobit jednoduché geometrické obrazce. Napočítat do deseti, zvládat jednoduché manipulace s čísly. Znát pár básniček a písniček, umět vytleskávat rytmus slova, sluchem rozlišit první písmeno ve slově. Zrakem rozlišovat tvarově podobné případně zrcadlově obrácené obrazce. Mělo by umět samostatně vyprávět, mít přiměřenou slovní zásobu. Důležitá je i kvalita výslovnosti, vady řeči se později mohou projevit specifickými obtížemi ve čtení a psaní.

Jak je třeba připravit dítě na přechod ze světa bezstarostných her k prvním povinnostem?

Ještě než nastoupí do školy, mělo by si uvědomovat rozdíl mezi prací a zábavou. Šestileté dítě už může mít doma některé své povinnosti. Například krmení rybiček nebo vynášení odpadkového koše. Také je vhodné s ním systematičtěji pracovat. Každý večer pár minut počítat, kreslit, vyprávět si podle obrázků.

Jak by se rodiče měli chovat k budoucímu prvňáčkovi?

Neměli by ho strašit. Dítě by si mohlo školu předem představovat jako nebezpečnou instituci, do níž jej rodiče posílají kvůli špatnému chování. Na druhou stranu není třeba školu moc idealizovat.

Dokážou v mateřské škole v dítěti vypěstovat návyky pro školní režim?

V současné době nejsou pro mateřské školy stanoveny žádné pevné osnovy. Není jasně dáno, co by se děti v mateřské škole měly naučit. Je tedy na vedení školky a na přístupu učitelek, jakým způsobem s dětmi budou pracovat. Přesto se tam vždy děti naučí zvládat odloučení od rodičů, reagovat na cizího dospělého, zvyknout si na kolektiv vrstevníků.

Je věková hranice šesti let vhodnou pro přechod do základní školy?

V různých zemích světa je věková hranice pro vstup do školy stanovena různě. Vzhledem k tomu, jak je u nás koncipována předškolní výchova a jaké požadavky jsou kladeny na děti v první třídě základní školy, se domnívám, že tato věková hranice je přiměřená. Je však třeba dbát na individuální rozdíly mezi jednotlivými dětmi.

Jak jsou na tom české děti s dysgrafií a dyslexií?

Nemám pocit, že by nějak výrazněji narůstal počet dyslektiků, spíše je tendence jednoduchou nálepkou zakrýt potíže jiného typu, ať už to je málo podnětné rodinné prostředí či příliš rychlé tempo ve škole.

Které znaky chování má prvňáček, jenž se hůře adaptuje na školní lavice?

Nemalé procento dětí mívá po nástupu do školy potíže s adaptací. Mohou být více plačtivé, podrážděné, zapomnětlivé, roztržité. Chovají se nepřiměřeně svému věku, tedy jako děti výrazně mladší. Ráno si stěžují na bolesti hlavy či bříška, některé dokonce na zátěž spojenou s nástupem do školy skutečně reagují zvýšenou teplotou, průjmem nebo zvracením. Tyto projevy jsou více méně normální, pokud dítě zcela neparalyzují a netrvají déle než prvních šest až osm týdnů po nástupu do školy. Trvají-li potíže déle, je třeba kontaktovat psychologa.

Je dobré vybavit prvňáčka mobilním telefonem?

Zastávám názor, že to nutné není. Je na rodičích samotných, aby zvážili, zda mobilní telefon v rukou sotva šestiletého dítěte nepřinese víc škody než užitku. Argument, že je takto dítě stále pod kontrolou, se mi zdá lichý. Šestileté dítě je moc malé na to, aby mohlo být „řízeno“ jen prostřednictvím mobilního telefonu. Další funkce mobilního telefonu, třeba hry nebo fotografování, pak dítě ve škole pouze rozptylují.